مدیر جشنواره ملی سعدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جشنواره ملی سعدی یک جشنواره کاملا ایرانی و با نوآوري ادبی و فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری نوپیام : جشنواره ملی سعدی ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در تهران ،هتل هما و طی دو روز رقابت سخت و بسیار سنگین بین ۲۰۰ نفر از مجریان و نخبه های سخنوری برگزار می گردد.

دکتر فریبا علومی یزدی در گفت وگو با اصحاب رسانه به معرفی جشنواره سعدی اشاره کرد: جشنواره ملی سعدی در سه بخش اصلی ؛ جشنواره مجریان صحنه ، جشنواره جوان مجریان و جشنواره سخنوری تشکیل یافته است و هر یک از این جشنواره ها در دل خود به بخش های مختلف تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: جشنواره مجریان در دو بخش اصلی ده مجری برتر و بیست مجری برتر و یک بخش الحاقی نومجریان (مجریان تازه وارد به صحنه و کمتر از سه سال سابقه ) تشکیل شده است. بخش جوان مجريان وارد دوره ششم خود شده و یک بخش الحاقی (بخش خردسالان ) را در دل خود دارد و اما بخش سخنوری در دو بخش اصلی بزرگسال (بالای ۱۲ سال ) برگزار می گردد.بخش سخنرانی آموزشی بدون رقابت و با مشارکت مدرسان سخنوری در کل کشور ارایه می گردد و امید است سالهای بعد این بخش هم رقابتی برگزار گردد.

این بانوی کارافرین تصریح کرد: جوایز جشنواره ملی سعدی بعد از دو روز رقابت پابه پا و نفس گیر در اختتامیه و بعد از شور هیات محترم داوران ،تقدیم افراد برگزیده خواهد شد.نحوه تقسیم جوایز و نوشتن بیانیه هیات داوران کار پیچیده و بسیار سختی است و تا آخرین لحظه و تنها با اجرای یک نفر ممکن است تمام جدول رتبه ها به هم بریزد و این چیزی است که هیجان رقابت را صد چندان کرده است.

وی در ادامه به جزئیات بیشتر این جشنواره پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال اول ورود هر فرد مجری ، می تواند به دلخواه انتخاب کند که در کدام بخش رقابت کند و در هر بخشی که ورود نماید می تواند در صورت داشتن صلاحيت و دریافت رای داوران بار ها به رقابت بپردازد و تا مقام اول جشنواره برسد .

علومی یزدی تاکید کرد: گاهی انتخاب اشتباه سطح رقابت ،باعث می شود به طور مثال یک فردی که در بخش بیست مجری برتر اول شده است و با انتخاب اشتباه به بخش بالاتر می رود ،نه تنها مقام اول بخش به نفر بعد از وی می رسد ، بلکه ممکن است در سطح بالاتر هم مقام نیاورد. بنابراین داشتن مشاوران با تجربه در این رقابت بسيار ضروری است . البته این قانون در بخش های مستقل جشنواره اجرا نمی شود. به طور مثال نفر اول در بخش جشنواره جوان سعدی ، حتی با صعود به رده بالاتر جایزه خود را واگذار نمی کند و ممکن است در رده های بالاتر هم حایز مقام گردد و اگر این فرد سال اول باشد که در جشنواره رقابت کرده است حائز مقام پدیده جشنواره خواهد شد و این مقام شهرت فراوانی برای وی به ارمغان خواهد اورد.

وی ادامه داد: از جمله جوایز دیگر جشنواره، مدالیون های طلایی است که به خوش بیان ترین سخنران ، خوش صدا ترین ،خلاق ترین، نظام آراسته ترین ، بهترین تولید متن و محتوا ، مجری و سخنران با اعتماد به نفس و یا دارنده بیشترین ارتباطات موثر تقدیم می گردد. اخیرا مدالیون مجری با اخلاق نیز به مدالیون ها اضافه گردیده است‌ . مدال خوش صداترین مجری خانم و خوش صداترین مجری آقا معمولا پرطرفدارترین مدالیون و پول سازترین آن هاست .

مدیر مدرسه سخن به جوایز این جشنواره که از اهمیت زیادی برخوردار است اشاره کرد: جوایز اصلی جشنواره در بخش های اصلی چکاوک زرین ، چکاوک سیمین و چکاوک مسین است که طی فرایندی و با مقایسه افراد با منتخبان ادوار جشنواره تقدیم انها خواهد شد . چکاوک زرین که بالاترین جایزه جشنواره سعدی است در طول ده دوره به هیچ رقابت کننده ای تعلق نگرفته است و صرفا این چکاوک به صورت افتخاری به چهره های ماندگار سخنوری کشور اعطا گردیده است . البته چکاوک زرین در بخش جوان به مجریان جوان اعطا گردیده است

وی به رموز خلاقیت مدرسه سخن اشاره بیشتری داشت و تصریح کرد: امروزه مدرسه سخن و جشنواره سعدی دو برند خوشنام و معتبر نزد سخنرانان کشور و حتی فراتر از مرزهای ایران ،مجریان و سخنرانان فارسی زبان را جلب و جذب نموده است و حتی افراد از اقلیت های دینی و از اقوام و زبان های گوناگون سطح علمی مدرسه سخن و جشنواره سعدی را قبول دارند و تلاش می کنند هنرآموز آن باشند.

این مجری توانمند به جشنواره سعدی را کاملا ایارنی توصیف کرد و افزود: جشنواره سعدی یک جشنواره کاملا ایرانی و با نوآوري ادبی و فرهنگی است که خیلی زود بین عموم مردم پذیرفته شد و در بیشتر استان‌ها این جشنواره تکثیر شده است . سخنوران و مجریان ، جشنواره سعدی را مادر جشنواره های سخنوری می دانند و مشارکت فعال مردم در این رویداد نشانگر عشق و علاقه مردم به هنر گویندگی و سخنوری است .

وی اظهار داشت: امسال و در یازدهمین جشنواره مجریان و سخنوران ایران جوانان و خردسالان از سرتاسر کشور حضور فعالتری نسبت به دیگر بخش‌های جشنواره دارند و این خبر مسرت بخشی است. همچنین تعداد افراد پذیرفته شده در بخش رقابت حضوری برای دو روز رقابت یکصد و بیست نفر است و رکورد طولانی ترین برنامه صحنه ای ایران چندین سال متوالی متعلق به جشنواره سعدی است. در صورت حمایت از این جشنواره ، نوید ایجاد شور و شعف همگانی در آحاد مردم و خصوصا جوانان خواهیم بود و قطعا با فاصله زیاد ، مهم ترین جشنواره ایران لقب خواهد گرفت .

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت های دولت نقش بسزایی در گسترش زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ سازی اسلامی و ایرانی دارد.
در پایان این نشست اشاره ای کوچک به استاد فریبا علومی یزدی: دکتر فریبا علومی یزدی نه تنها موسس و بانی این جشنواره بودند بلکه حمایت های مادی و معنوی زیادی در ادوار جشنواره داشته اند. خصوصا حمایت از نخبگان سخنوری را سرلوحه کارهای خود قرار داده اند و در این زمینه شهرت زیادی دارند. اصولا نخبگان سخنوری پای ثابت تدریس و درس استاد علومی هستند و این جدا از هزاران فراگیر و هنرآموز است که از سرتاسر جهان و به صورت مجازی از تدریس ایشان بهره مند می شوند

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 1 =