گفتگویی اختصاصی با فریبرز آقالو ، دانش پژوه ارشد حقوق ، پیرامون ” نکات حقوقی و قضایی در نقل و انتقال و خرید و فروش خودرو بصورت وکالتی “

به گزارش پایگاه خبری نوپیام : فریبرز آقالو دانش پژوه رشته حقوق در گفتگو با این پایگاه خبری اظهار داشت :

خرید و فروش خودرو با اعطاء و دریافت وکالت از سوی فروشنده و خریدار علیرغم داشتن محاسن و فواید در تسریع فرایند انجام تشریفات قانونی نقل و انتقال اعم از فک و تعویض پلاک ، تنظیم سند و … متاسفانه بعضاً بدلیل عدم اطلاع و آگاهی کافی از قوانین و مقررات متعاملین را با مشکلاتی روبرو و مواجه می کند که موجبات متضرر شدن را فراهم می آورد ، با این وصف لازم دانسته برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بعدی برای تنظیم متون حقوقی خود از متخصصین امر بهره بگیرند و یا با مطالعه و کسب اطلاعات نسبت به تنظیم اسناد رسمی و عادی خویش اقدام نمایند .

فریبرز آقالو ابراز داشت ؛ با این وصف به توضیح کاربرد وکالت در معاملات پرداخته و نکات مهم و قابل توجه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خودرو و کاربرد آن در زندگی روزمره غیر قابل انکار بوده و به همین جهت افراد برای دست یافتن به آن نیازمند انجام معاملات مربوط به این حوزه بوده و در برخی موارد افراد ( مالکین ) بدلایل مختلف از ویژگی بنام وکالت برای تسریع در انتقال مالکیت بنام ” وکالت ” بهره می گیرند که با داشتن فواید قابل توجه مشکلاتی را نیز به باره آورده که از ابتدا به تبیین آن می پردازیم .
معنی لغوی وکالت ، تفویض و واگذار نمودن است و در اصطلاح حقوقی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین ، طرف دیگر را برای انجام امری نایب (وکیل) خود می نماید. قانون مدنی در ماده ۶۵۶ وکالت را اینگونه تعریف کرده است :
وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می دهد.

با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف یافته، دارای روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت های متقابلی می شوند.

وکالت در لغت به معنای واگذار کردن یا تفویض کردن می‌باشد.

وکالت در اصطلاح حقوقی: عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین عقد، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.
وکالت از عقود متداول میباشد، که هر روزه در صحنه‌ها و امور اجتماعی و اقتصادی بهره برده میشود. وکالت عقد ( البته جایز ) است و در نتیجه نیاز به ایجاب موکّل و قبول وکیل دارد.

این دانش پژوه ارشد حقوق افزود ، وکالت یک نهاد حقوقی و اعتباری است در مورد وکالت خرید و فروش و معاملات و بطور خاص خودرو، شخص خریدار یا فروشنده موکل و شخصی که وکالت را می‌پذیرد، وکیل محسوب می‌شود. شخصیت وکیل در اینکه الزاما او وکیل دادگستری باشد یا حقوقدان تکلیفی در قانون مقرر نشده و افراد عادی اجتماع نیز می توانند در مقام وکیل در اینگونه معاملات نیز دارای سمت وکیل باشند و اختیار وکالت را به ایشان تفویض کرد که توصیه بر این است همواره به افراد مورد اعتماد و اطمینان این اختیار و نمایندگی تفویض گردد البته از منظر حقوقی، ” اثر عقد وکالت تملیک نیست؛ بلکه اعطای نمایندگی است”. بدیهی است اعطای وکالت هم برای وکیل و هم برای موکل دارای آثار و مسئولیت هایی است که بصورت مبسوط در قانون مدنی و در باب وکالت ذکر گردیده است .

نکاتی که در اعطای وکالت در معاملات باید بدان توجه داشت و ممکن است این خطرات و مشکلات پیش روی خریدار قرار گیرد :
۱ در توقیف بودن سند خودرو با دلایل گوناگون از جمله رهن و یا بابت وصول دیون
2.شکایت پلیس از پلاک خودرو به دلیل تخلفات رانندگی معوقه و متعدد (خلافی و جریمه)
۲. شکایت قضایی از مالک پلاک خودرو به دلیل مسائل حقوقی و قضایی مانند توقیف اموال برای پرداخت بدهی
۳. تحت تعقیب بودن مالک پلاک و توقیف بودن پلاک بدلیل وقوع جرائمی چون ترانزیت مواد مخدر ، قاچاق و …
۵. انواع توقیف از سوی مراجع رسمی و قانونی از جمله اجرای ثبت دادگستری از جمله بابت مهریه و مواردی از این قبیل

فریبرز آقالو تاکید داشت ؛ در عقد وکالت طرفین معامله ( خریدار و فروشنده ) حتما باید در نظر داشته باشند که تفویض اختیار و ارائه وکالت‌نامه انتقال قطعی مالکیت محسوب نشده ( بدلیل متفاوت بودن ماهیت و آثار عقد وکالت و بیع ) و وکالت‌نامه تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی صرفا اعطای یک نوع نمایندگی قراردادی است که نیاز به حضور فروشنده در مراجع و سازمان های دولتی نیست و این مورد انتقال قطعی تلقی نمی گردد و لازم است هموطنان عزیز در باب خرید های با در اختیار داشتن وکالت نامه بیش از پیش دقت داشته و در کمترین زمان ممکن پس از وقوع عقد و دریافت وکالتنامه اقدام به انتقال رسمی مالکیت خودرو در مراکز تعویض پلاک و مراجع قانونی نمایند تا خدای ناکرده با مشکلات دیگری روبرو نگردند و حتی الامکان در دریافت وکالت از مالک پیشین وکالت بلاعزل به جهت جایز بودن عقد وکالت دریافت و بدیهی است همواره بدواً نسبت به بررسی و اصالت خودرو اقدام نموده و حتما در تفویض وکالت باید مستند به مبایعه نامه ای باشد که تمامی جزئیات مورد معامله در آن ذکر و شرایط قراردادی لحاظ شده باشد .

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =