گروسی با تشریح درست ظرفیت مناطق آزاد باعث شد تا وزیر صنعت و تجارت اقلیم کردستان عراق نسبت به همکاری با ایران اعلام آمادگی کند.

به گزارش نوپیام به نقل از پول نیوز، مناطق آزاد اقتصادی پدیده تازه‌ای نیست و در تمامی کشور‌ها از پیشرفته تا کمتر توسعه یافته ایجاد شده است. ایجاد و توسعه مناطق آزاد اهداف متعددی را دنبال می‌کند که شامل افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، انتقال فناوری، افزایش درآمد‌های عمومی، افزایش توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره‌مندی از اقتصاد رقابتی است.

مناطق آزاد برای مقابله با تحریم

از سوی دیگر سالهاست با معضل تحریم‌ها رو به رو هستیم و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به کاسته شدن درآمد‌ها منجر شده که این معضل در مناطق آزاد نیز مشاهده می‌شود. اما قوانین خاصی که برای مناطق آزاد به صورت ویژه تعریف شده، توقعات را از این مناطق بالا برده به نوعی که انتظار اذهان عمومی و البته صاحبت نظران از مناطق آزاد، ایجاد تحولات گسترده و تاثیرگذاری ویژه در عرصه اقتصادی است. از مناطق آزاد انتظار می‌رود در زمینه‌های گوناگون از گردشگری تا صنعت و کشاورزی تحول ایجاد کنند.

ضرورت استفاده از توان مناطق آزاد

برای دستیابی به تحولات و تاثیرات گسترده اقتصادی، لازم است از تمام توان و ظرفیت مناطق آزاد استفاده شود. آنچه در مناطق آزاد کشور ما بخوبی مشاهده می‌شود، همجواری با بخش‌های اقتصادی کشور‌های همسایه است. این همجواری باعث شده تا اقلیم، فرهنگ و حتی زبان مناطق آزاد ایران با کشور‌های همجوار، تفاوت فاحشی نداشته باشد که همین امر باعث می‌شود مدیران مناطق آزاد بتوانند با کشور‌های همسایه ارتباط خوبی برقرار کنند. به عبارت بهتر شرایطی فرهنگی و جغرافیایی منطقه آزاد اروند با بصره عراق، منطقه آزاد چابهار با عمان و پاکستان، منطقه آزاد ماکو و ارس با عراق و جمهوری آذربایجان و… بسیار نزدیک است که در مورد دیگر مناطق آزاد نیز چنین وضعیتی وجود دارد.

ظرفیت مناطق آزاد

ارتباط نزدیک فرهنگی و اقتصادی مناطق آزاد با کشور‌های همسایه، ظرفیت بزرگی برای کشور ایجاد کرده، اما نکته مهم استفاده بهینه در بکار بردن این ظرفیت است. واقعیت این است که از ضعف تبادل افکار و رایزنی به ویژه در عرصه اقتصاد بشدت رنج می‌بریم، که نمونه آن را در ارتباط ضعیف مدیران مناطق آزاد با مسوولان کشور‌های همسایه مشاهده می‌کنیم. با وجود آنکه نیروی‌های متخصص و فعالی در زمینه‌های گوناگون داریم، اما هنوز نتوانسته ایم از قدرت رایزنی این نیرو‌ها بهره لازم را بدست آوریم. این در حالی است که رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها نیز ایجاد شده، اما آن‌ها نیز نتوانسته اند اقدامات موثری در عرصه اقتصاد ایجاد کنند.

ماکو در چهارراه ارتباطی

خوشبختانه منطقه آزاد ماکو در برقراری ارتباط با دیگر کشور‌ها بسیار موثر عمل کرده و سابقه درخشانی در رایزنی برای فعالیت‌های اقتصادی داشته است. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با کمال مسلم وزیر صنعت و تجارت اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. حسین گروسی با بیان اینکه ماکو به عنوان چهارراه ارتباطی شرق آسیا به اروپا و کریدور شمال به جنوب، نقش ویژه‌ای در تحقق اقتصاد فرامرزی دارد گفت: همکاری خوبی بین اقلیم کردستان عراق و منطقه آزاد ماکو شکل گرفته است.

تشریح پتانسیل‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم، تقویت روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه به عنوان رویکرد مهم دیپلماسی در دستور کار قرار گرفته و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

بهره گیری در شرایط تحریم

برای آنکه بتوانیم برای همکاری اقتصادی در شرایط تحریم از ظرفیت همسایگان بخوبی بهره بگیریم، باید توانمندی‌های خود را بخوبی تشریح کنیم تا فعالان اقتصادی رغبت بیشتری برای ریسک مقابله با تحریم‌ها از خود نشان دهند و نسبت به همکاری اقتصادی با کشورمان جذب شوند. در این رابطه گروسی با اشاره به ظرفیت بالای بازار‌های منطقه و کشور‌های همسایه با منطقه آزاد ماکو برای توسعه تجارت گفت: منطقه آزاد ماکو که از ظرفیت‌های ترانزیتی، صنعتی، تولیدی، معدن، کشاورزی و گردشگری برجسته‌ای برخوردار است، بیش از گذشته در جذب سرمایه گذاری خارجی و روند صادرات حضور یافته و توان صادراتی خود را افزایش خواهد داد.

اقلیم عراق بدنبال توسعه روابط با ایران

اظهارات وزیر صنعت و تجارت اقلیم کردستان عراق در دیدار با گروسی نشان می‌دهد که خواستار همکاری بیشتر با ایران ایران شده، زیرا کمال مسلم با اشاره به اهمیت توسعه مراودات اقتصادی با ایران گفت: ایران در روز‌های سخت همراه اقلیم کردستان عراق بوده و ما معتقدیم که ایران کشوری پیشرفته است که در مسیر توسعه قرار دارد. وی از اعلام آمادگی اقلیم برای توسعه هرگونه همکاری مشترک در زمینه اقتصادی خبر داد و گفت: می‌توانیم از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی به نفع اقلیم کردستان عراق استفاده کنیم.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهارده =