بانک صادرات با پرداخت تسهیلات مسکن ، گامهای اساسی برای تامین مسکن اقشار گوناگون جامعه برداشته است.

به گزارش نوپیام، بی شک مسکن در اولویت تمامی بخش‌ها قرار دارد. گردش مالی مسکن به اندازه‌ای بالاست که صد‌ها شغل را به جریان می‌اندازد و باعث رونق اقتصادی می‌شود. هنگامی که اشتغال صورت بگیرد، درآمدزایی را بدنبال دارد و موجب می‌شود مردم به سمت خرید دیگر کالا‌ها بروند که همین امر به تحولات دیگری از جمله تشکیل خانواده و فرزندآوری منجر می‌شود، مواردی که مورد تاکید نظام قرار دارد و با ابزار‌های گوناگون در پی تحقق آن هستند.

کمکاری در ساخت مسکن

در شرایطی که جامعه بشدت نیازمند مسکن است، در ساخت مسکن کم کاری شدیدی صورت می‌گیرد به نوعی که در سال‌های اخیر نه تنها هرگز ساخت و ساز به اندازه‌ای نبوده که عقب افتادگی مسکن جبران شود، بلکه نیاز روز به مسکن نیز تامین نشده و همین امر باعث توقف اقتصاد شده است. از سوی دیگر با افزایش قیمت‌ها از مصالح ساختمانی تا دستمزد نیروی کار، قیمت مسکن نیز رشد سرسام آوری داشته به نوعی که امکان خرید مسکن به رویا شباهت یافته است.

حقوق‌های ناچیز

از سوی دیگر شاهد رفتار سوال برانگیز دولت، نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی کار در افزایش حقوق و دستمزد هستیم. در شرایطی که تورم از ۵۰ درصد عبور کرده و مردم برای تامین نیاز‌های اولیه در آشفته بازار گرانی با چالش رو به رو هستند، دولت افزایش ۲۰ درصدی را برای حقوق و دستمزد تعیین می‌کند تا مردم از تورم مورد تایید بانک مرکزی ۲۷ درصد عقب باشند، بنابر این وقتی مردم در تامین هزینه‌های روزمره با چالش رو به رو باشند، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که بخواهند پس انداز کنند یا در فکر خرید یا تبدیل به احسن مسکن باشند.

گرفتن تسهیلات تنها راه

در این شرایط تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، گرفتن تسهیلات بانکی است. مردم سعی می‌کنند با گرفتن تسهیلات و پرداخت اقساط، سرپناهی برای خود تهیه کنند. از آنجا که گرفتن تسهیلات نیز چالش‌های خاص خودش را دارد، دولت در قالب لایحه بودجه سالانه، تسهیلات تکلیفی را به بانک‌ها ابلاغ کرده تا مردم بتوانند در قالب ردیف بودجه، از نظام بانکی مطالبه گری داشته باشند. اما متاسفانه آنچه صورت گرفته، تاخیر در پرداخت تسهیلات است که باعث اعتراض مردم شده است.

نوسازی ۱۴ هزار مسکن روستایی

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که متوجه اقتصاد کشور می‌شود، بحران روستاهاست که به مهاجرت منجر می‌شود. امروزه بسیاری از روستا‌ها بدلیل کمبود امکانات، تخلیه شده و بحران حاشیه نشینی شهر‌ها را شاهد هستیم. به همین دلیل لازم است با دادن امتیاز‌ها از جمله تسهیلات، انگیزه لازم را برای حفظ روستا‌ها و مهاجرت معکوس ایجاد کنیم. بانک صادرات ایران با پرداخت تسهیلات حمایتی ۱۴ هزار مسکن روستایی را در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نوسازی کرد. این بانک در ادامه حمایت از سیاست‌های بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در مناطق محروم کشور، طی پنج ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۴ هزار فقره تسهیلات به ارزش نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد ریال پرداخت کرد. این رویکرد نشان می‌دهد که اعتقاد و احترام به روستا تا چه اندازه اهمیت دارد و چه مقدار می‌تواند تحول آفرین باشد.

تکریم ایثارگران با تسهیلات مسکن

یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار دارد، توجه به ایثارگران است. بسیاری از ایثارگران از داشتن مسکن محروم هستند که بانک صادرات ایران در مدت ۵ ماه با پرداخت بیش از ۲۱۰۰ فقره وام مسکن ایثارگران به ارزش بیش از ۶۷۰۰ میلیارد ریال، در راستای خانه دار شدن ایثارگران گام برداشت.

رفع چالش مستاجران

یکی از بخش‌هایی که نیازمند دریافت تسهیلات است، مستاجران هستند. مستاجران با دریافت تسهیلات می‌توانند به جای پرداخت اجاره مسکن، پول پیش بپردازند و آنچه در قالب اجاره ماهیانه می‌پردازند، پس انداز کنند. در این رابطه حمایت بانک صادرات ایران از بخش مسکن در قالب کمک به مستاجران کم درآمد با پرداخت وام ودیعه مسکن با جدیت دنبال شده به نوعی که در ۵ ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۶۸۰۰ فقره وام ودیعه مسکن به ارزش نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد ریال و پرداخت بیش از ۱۲۰۰ فقره وام ودیعه مسکن به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی انجام شده که نقش مهمی در رضایتمندی مردم داشته است.
پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و حمایتی بانک صادرات ایران در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ با اختصاص بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد ریال به ۱۳۰ هزار فقره رسید.
انتهای پیام/

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یازده =