مهندس مجتبی مهری نژاد از چالش‌ها و راهکار‌های صنعت فولاد صحبت کرد

به گزارش نوپیام به نقل از پول نیوز، مدیرعامل شرکت فولاد ارفع: نمایشگاه بسیار نمایشگاه خوبیه پس از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی امروز که من در نمایشگاه بودم غرفه‌ها را می‌دیدیم واقعا افتخار می‌کردم به توانمندی‌ای که در کشورمان است. الحمدلله کشورمان در خیلی از زمینه‌ها خودکفا شده و انواع صنایع در کشورمان راه افتاده، خب فولاد هم یکی از صنایعی است که کشور ما جزو ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده فولاد در جهان است که خب این افتخاری است. مجموعه ارفع هم سال گذشته با یک پروژه زیر سقفی که انجام داد الحمدلله موفق شد که به باشگاه تولیدکنندگان فولاد میلیون تنی بپیوندد.

خب مستحضرید فرض بذارید بر این که تولید کشور حدود ۳۰ میلیون تن باشد در سال با فرض بر این که محدودیت‌های انرژی کمتر بشود ان‌شاء‌الله ما نیاز کشورمان ۱۳ یا ۱۴ میلیون تن است در بهترین حالت و حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد این محصولات باید صادر شود. خب بالتبع فولادی‌ها باید این درصد رو صادر کنند منتها سهم ما بیشتر هست یعنی اگر دولت باتوجه به تنظیم بازار داخل اجازه دهد و مجوز‌های لازم را بتوانیم اخذ کنیم ما ظرفیت صادرات بیش از ۵۰ درصد را داریم. الان هم فکر می‌کنم سال ۱۴۰۲ که بسیار پرقدرت صادرات را شروع کردیم فکر میکنم که ۵۰ درصد محصولاتمان را تا الان در واقع تا پایان خرداد ماه ان‌شاء‌الله صادر شود.

مهری نژاد افزود: جامعه فولادی امروز اصلی‌ترین چالششان بحث انرژی است، ما متاسفانه در سال ۱۴۰۱ شاید حدود هزار ساعت تقریبا حدود قطع گاز داشتیم و نزدیک به ۴۰ روز قطع برق داشتیم. خب این برای مجموعه‌های اقتصادی وتولیدی موضوع خیلی مهمی است و متاسفانه همه شرکت‌های فولادی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند که من به نوب خود پیشنهادی دارم و امیدوارم وزارت‌خانه‌های مختلف ورود بکنند و استفاده کنند در واقع از این پتانسیلی که وجود دارد. ما سال گذشته تقریبا هفتصد میلیارد تومان عدم نفع ما از قطع برق و گاز بود، اگر یک مقدار گاز و برق قطع نمی‌شد فولاد ارفع سود ملیاتی‌اش تا چهار هزار و هفتصد میلیارد تومان می‌رسید.

اصلی‌ترین موضوع نیروگاه نیست اصلی‌ترین موضوع بحث گاز است، چون شما نیروگاه بزنید نیاز دارد که خوراک داشته باشد و خوراک نیروگاه‌های برق هم گاز است، حتما باید سرمایه‌گذاری در میادین گاز باشد. حتما باید شرکت‌های فولادی با همدیگر هم‌‎افزایی کنند یک مبلغ و یک سرمایه چشمگیری در میادین گازی سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم این بحرانی که پیش رو است و ما ممکن است سال‌ها با آن روبرو باشیم در واق حل شود. باید وارد شوند و در میادین گازی سرمایه گذاری کنند کاری که در حوزه آب در توسط صنعت انجام شدهیا در حو. زه برق دارد انجام می‌شود.

همکاران ما در در حوزه فولادسازی همه دارند نیروگاه می‌زنند و منطقه ما اشباع شده مثلا شرکت صنایع و معادن چادرملو دارد نیروگاه‌ای خوبی می‌زند و ما هم برنامه داریم در این حوزه وارد شویم، اما همانطور که عرض کردم موضوع اصلی گاز است نه برق، چون گاز مقدمه برق است. یک پیشنهاد دیگر هم در مجموعه ما داره برسسی می‌شه بحث مخازن LNG است که الحمدلله در داخل کشورمان تکنولوژی تبدیل گاز به مایع وجود دارد. تیم‌های دانش بنیان این کار را انجام دادند.

اگر بتوانیم ورق‌های مخازن ذخیره سازی LNG را وارد کشور گنیم اتفاقات خوبی می‌تواند در کشور بیافتد و ما در فصولی که مشکل گاز نداریم می‌توانیم گاز را در این مخازن تبدیل به مایع و ذخیره کنیم. در فصل سرما از گاز استفاده کنیم و قطعی رو به حداقل برسانیم. این هم گزینه‌ای هم هست که فولاد ارفع چند ماهی است روی آن دارد کار می‌کند، هم با تیم‌های داخلی صحبت کردههم با تیم‌های خارجی که این کار را انجام داده‌اند. چین در این حوزه پیش قدم است اروپا در حال انجام این کار استو در واقع خیلی کار خوبی است منتها در کشور ما هیچ فولادساز و شرکت پتروشیمی انجام نداده است.

مجتبی مهری نژاد مدیر عامل فولاد ارفع خاطر نشان کرد: مجموعه فولاد ارفع سال ۸۳ استارت پروژه‌اش می‌خورد سال ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد. در دهه ۹۰ در حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری ورود خاصی نمی‌کند و فولادسازی و کارخانه احیایی که داشتیم در واقع دوره تثبیت را می‌گذراند. ایتراتژی راهکار مجموعه ما است که در دهه اول قرن جدید در توسعه وارد شویم هم در بالادست بنای ورود داریم هم در پایین دست؛ سال ۱۴۰۱ وارد معدن شدیم. مجموعه ما موفق شد در مزایده صنعت معدن تجارت استان هرمزگان یک بسته معدنی را که پنج پروانه اکتشاف و یک پروانه بهره برداری است برنده شود و عملا فولاد ارفع سال ۱۴۰۱ معدنی شد.

در حال حاضر هم مذاکرات مختلفی در استان‌های مختلف داریم انجام می‌دهیمو بنا داریم ان‌شاءالله در حوزه معدن خودمان را تقویت کنیم. در مزایده‌هایی که ایمیدرو و صمت استان‌ها برگزار می‌کنند شرکت می‌کنیم و امیدواریم تا پایان امسال در پنج شش استان کشور من جملع استان یزد که استان مادر است و خیلی پر پتانسیل است کار معدنی را چه در حوز اکتشاف و چه حوزه استخراج شروع کنیم ان‌شاء‌الله، و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان امسال مقدمات اجرا و شروع پروژنوردمان در سایت فعلی مجموعه استارت بخورد.

در مسئله انرژی دولت تمام تلاشش را دارد انجام می‌دهدکه بهترین مدیریت را را داشته باشد و واقعا امسال و سال گذشته تمام تلاشش را کردکه محدودیت‌ها را متوالی بکند که خطوط تولید آسیب نبیند و توقف متناوب نخورند و خب این خیلی به ما کمیک می‌کند پس تو این حوز هدولت دارد همه تلاشش را می‌کند فارغ از سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار تعامل خیلی خوبی هم با صنایع وجود دارد. یعنی با خود ما می‌نشینند و برنامه ریزی می‌کنند. خب این خیلی نکته خوبی است.

در حوزه ارز هم خب کشور محدودیت دارد و دشمن مترصد زمین‌گیر کردن کشورمان است و در حوزه ارز، اما ما نه با تمهدیاتی که انیشیده شده و با تعامل و همکاری که با دوستان وزارت صنایع و بانک مرکزی داریم می‌توانیم در آن بازه ۸۰ روزه که دولت تعیین کرده ارز را برگردانیم. البته کار سختی است منتها تمام تلاشمان را می‌کنیم خب مستحضرید در مدل‌های بازگشت ارز اجازه واردات هم به ما داد میشود یعنی ما اگر مواد اولیه یا طرح توسعه داشته باشیم آن هم رفع تعهد محسوب می‌شود این جوری نیست که لزوما دولت بگوید که حتما باید پولت را بیاوری و در مرکز مبادله عرضه کنی. تعامل خیلی خوبی خدا را شکر وجود دارد.

فولاد ارفع یک شرکت بورسی است و سال ۹۲ در بازار دوم فرابوس پذیرفته شدیم و بخشی از سهاممان هم در دست مردم در حال جابجایی است تقریبا ده درصد سهاممان متعلق به مردم است و باقی هم سهاداران بزرگتری هستند. ما برای اینکه سهام در واقع قیمتش جابه جا شود خود ارفع هیچ کاری انجام نمی‌دهد، ولی عملکرد ارفع طوری بوده که یکی از درواقع سهام‌های جذاب بازار است یعنی به تایید من سهام ارفع رو پیشنهاد می‌دم به عنوان یک سهام بنیادی به خریداران خب اگر رصد کرده باشید ابتدای سال ما سهاممان تا انتهای سال بیش از دو برابر شده سال ۱۴۰۱ امسال هم باتوجه با اتفاقات خوبی که دارد می‌افتدهم در حوزه سود دهی هم در حوزه توسعه سهام ارفع یکی از سهام‌های جذاب برای سرمایه گذاران است.

ما برابر تکالیفی که وزارت صنایع برای انجام می‌دهند حتما عرضه را با هماهنگی دولت انجام می‌دهیم. افزایش سرمایه هم در برنامه مان هست ان‌شاء‌الله و احتمالا تا پایان نیمه اول سال کار‌های قانونی‌اش انجام می‌شو. چون مستحضر هستید سود شرکت ارفع سال گذشته سود عملیاتی‌اش ۴ هزار میلیارد تومان بوده و سود خالصش حدود سه هزار و هفتصد میلیارد تومان بودهمنت‌ها ارزش سرمایه اولیه‌اش هزار و دویس میلیارد تومان است که خب باید افزایش سرمایه را انجام بدهیم.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =