«به رسم ایران پرگهر»؛ بودن تا شدن به الگوی سرو کهن
چیدمان «به رسم ایران پرگهر»؛ تجربه زیست ایرانی مسلمان در آوردگاه فرهنگ جهانی غرب
چیدمان به رسم ایران پرگهر با کیوریتوری سمیرا صفاری
🔸رویداد هنری بینالمللی «به رسم ایران پرگهر» با کیوریتوری سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه و هنرمند معاصر، از نیمه نخست سال تا ۱۶ مهر ۱۴۰۴ با رویکردی چندرسانهای و جهانی برگزار شد. این نمایشگاه تلفیقی با حضور ۴۵ هنرمند ایرانی از کشورهای مختلف از جمله ایران، آلمان، اسپانیا، قبرس، امارات و آمریکا، به پلی میان هنر، هویت و انسانیت تبدیل شد.
دکتر علیرضا بهرهی، شاعر و بنیانگذار شعر ایرانی پریسکه میگوید: «ما در این نمایشگاه شاهد انسانی هستیم که پوشش و نگاه هویتی غرب را در بستر باورهای شرقی یدک میکشد؛ ایرانی مسلمان، مسلمانی ایرانی — هویتی که در جهان مدرن هنوز زنده و تابناک است.»
روایتی از تلفیق شرق و غرب در «به رسم ایران پرگهر»
این چیدمان مفهومی، با استفاده از المانهای نمادین چون مانکن خاکستری (نماد روزمرگی)، انار و پرندگان (نشانه امید)، شاخههای زیتون و انجیر (صلح جهانی) و خوشنویسی ایرانی در کنار پتینههای برگ، توانست تجربهای چندوجهی و تعاملی برای مخاطبان رقم بزند. حضور تماشاگران در نوشتن جملات ملی و عاشقانه روی کاغذهایی به رنگ پرچم ایران، بخشی از فرآیند التیام جمعی بود که با موسیقی و نور، معنا یافت.
نگاه دکتر بهرهی به فرهنگ ایرانی در بستر مدرن
بهرهی در تحلیل خود، ایران را «دریایی پرگوهر» توصیف میکند؛ سرزمینی که فرهنگ مادی و معنوی را در هم تنیده است. او معتقد است: «نمایشگاه به رسم ایران پرگهر توانسته تلفیقی از انسان غربی و باورهای شرقی را در جهان پستمدرن ترسیم کند؛ هویتی که در هیچ جغرافیایی حل نمیشود.»
بازتاب جهانی و همکاری بینالمللی
این پروژه هنری حاصل همکاری گستردهای میان نهادهای فرهنگی ایران، ترکیه، فرانسه و امارات بوده است. بخشهایی از آثار نیز در موزه کارسل دو لوور پاریس و رویداد ورد آرت دبی به نمایش درآمدند. همچنین نمایشگاه بهصورت حضوری و آنلاین در گیلان، یزد و استانبول برگزار شد.
لینکهای مرتبط
هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!