عاشورا نقطه عطفی بزرگ در تاریخ بشریت است و باید از آن در راه اصلاح و اتحاد امت اسلامی بهره ببریم.

به گزارش پایگاه خبری نوپیام : آیت‌الله‌العظمی سید محمدتقی مدرسی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام خاطرنشان کردند: «ایام سوگواری سید و سالار شهیدان علیه‌السلام فرصت مناسبی برای اصلاح امت و ایجاد وحدت است»؛ و تأکید کردند: «این مناسبت از بزرگ‌ترین اتفاقات سرنوشت‌ساز در تاریخ امت اسلامی است و باید با درس گرفتن از آن و تعامل روحی و جسمی با این واقعه بزرگ، آینده امت خود را ترسیم کنیم».

معظم‌له در سخنانی خطاب به مبلغین و خطبای حسینی اظهار کردند: «امت اسلامی امتی است که خداوند آن را برگزید تا وارث زمین باشد و در مورد آن فرمود: (كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ)؛ (شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‌ايد)؛ بنابراین بزرگان امت اسلامی باید با درک درست عبرت‌ها و درس‌های عاشورا، آن را مبدأ اصلاح قرار دهند و تلاش کنند که افراد حسینی منبع روشنایی جهانیان باشند».

آیت‌الله‌العظمی مدرسی در همین راستا، به خطبا و مبلغین حسینی نکاتی چند را یادآور شدند:

اول: «تشویق مردم به پرورش روحیه فداکاری و بخشندگی در خود؛ چرا که حماسه عاشورا، حماسه بخشندگی و مکتبی سرشار از شوق ایمانی است. قهرمانان حماسه عاشورا از هر جنس و سنی، تمام مایملک خود را در راه خدا تقدیم کردند و مصداق این آیه شریف بودند: (إنَّ ٱللَّهَ ٱشْتَرَىٰ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَٰلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلْجَنَّةَ يُقَٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ)؛ (در حقيقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به بهاى‌ اينكه بهشت براى آنان باشد، خريده است؛ همان كسانى كه در راه خدا مى‌جنگند و مى‌كُشند و كشته مى‌شوند)، و این به راستی حقیقت فداکاری و جانفشانی است».

دوم: «تأکید بر پایبندی به اخلاق والا؛ اخلاق رکن اساسی دین اسلام است. بنابراین باید اخلاق والای انسان مسلمان و به خصوص مؤمن حسینی را به جهانیان نشان دهیم. باید فکر و ذکر یک فرد حسینی و سرشار از روحیه عاشورایی، خدمت و کمک به دیگران باشد و حتی لحظه‌ای به سلب و یا ضایع کردن حقوق مردم فکر نکند. این همان پیام امام حسین علیه‌السلام است برای امت که فرمود: (من از سر غرور و سرمستی، خروج نكرده و از اطاعت سر نپيچيده‌ام؛ بلكه فقط برای اصلاح امور امت جدّم از اطاعت سرپيچيده‌ و خروج کرده‌ام)».

سوم: «تأکید بر مفهوم وحدت (وحدت صف و کلمه) و اجتناب از هر چه باعث تفرقه بین فرزندان امت شود؛ چرا که دشمنان در کمین نشسته و برای ایجاد دوگانگی و تفرقه همواره در تلاشند؛ تا از این راه بتوانند بر ما مسلط شوند و داشته‌هایمان را برُبایند. بنابراین باید از منابر اباعبدالله علیه‌السلام در راستای تأکید بر مفهوم وحدت بهره ببریم. به خصوص اینکه عناصر ایجاد وحدت همچون دیدگاه و هدف مشترک و نیز مناسبتی همچون عاشورا و اربعین نداریم که این‌گونه همگان را مجذوب خود کند و میلیون‌ها نفر را در خود ذوب کرده و روح فرشته‌وار در آنان بدمد، که وابستگی‌های سیاسی و قومی و قبیله‌ای در میانشان تفرقه نیاندازد.
امروزه ما نیازمند وحدتی هستیم که خداوند، رسول گرامی اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام ما را بدان فراخوانده‌اند، و خطبای حسینی باید مردم را بر وحدت و یکپارچگی تشویق کنند، چرا که وحدت، دژ امت و عامل تقویت و پیروزی بر دشمن است. خداوند در قرآن‌کریم می‌فرماید: (وَٱعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُواْ)؛ (و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد)؛ و چه ریسمانی محکم‌تر از ولایت امیرالمؤمنین و اهل‌بیت علیهم‌السلام؟».

چهارم: «خطبا و مبلغین باید بر اساس نیاز جامعه به موعظه و ارشاد بپردازند. همانطور که بیان سیره و مصیبت‌ها در مجالس ضروری است، اهتمام به امور مردم و ارائه توصیه‌های مناسب با نیاز روز جامعه و تشویق مردم بر اجتناب از هر چه ناخوشایند است (همچون غیبت، شایعه‌پراکنی، رشوه، فساد و …) نیز ضرورت دارد، زیرا این قبیل امور، جامعه را نابود کرده و از ارزش‌های عاشورا دور می‌کند».
‏almodarresi.com/fa/3669

کانال تلگرام
‏t.me/almodarresi_fa
صفحه اینستاگرام
‏instagram.com/almodarresi_fa

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 5 =