رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز: بیماری فشارخون بالا مهمترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های مزمن کلیه است
به گزارش خبرنگار…..شهرام صیادی با اعلام این خبر گفت: براساس گزارش مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (استپس) 1400 ، درصد فشارخون بالا در افراد بالای 18 سال در کشور و استان البرز به ترتیب 32 درصد و 29 درصد است. علیرغم افزایش آگاهی در سال های اخیر درخصوص بیماری فشارخون، 57 درصد بیماران استان از بیماری خود اطلاع داشتند، نیمی از بیماران تحت درمان قرار دارند و 48 درصد بیماران درمان موثر دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه فشارخون بر اساس عوامل ایجاد کننده آن به دو نوع ،فشارخون بالای اولیه و ثانویه تقسیم میشود خاطر نشان کرد: فشارخون اولیه، شایعتر است گرچه علت آن ناشناخته است. اغلب افراد بزرگسال دارای فشارخون بالا در این گروه قرار می گیرند. به نظر میرسد ترکیبی از عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و سن در بروز این بیماری نقش داشته باشند. عوامل سبک زندگی شامل مصرف دخانیات، مصرف الکل، استرس، اضافه وزن، مصرف زیاد نمک و کم تحرکی است.

صیادی در مورد فشارخون ثانویه گفت : این نوع فشارخون چند دلیل اختصاصی دارد واگر فشارخون بالا به علت سایر شرایط یا بیماری ایجاد شود به آن نوع ثانویه می گویند. علت فشارخون ثانویه آسیب های کلیوی، دیابت، اختلال غدد فوق کلیه، اختلال غدد تیروئید، وقفه تنفسی در خواب، تومور ها، داروهای تفننی، کوارکتاسیون آئورت، شرایط مربوط به بارداری، افزایش بیش از حد لازم یا مصرف غلط دارو، مصرف الکل، مصرف غذاهای ناسالم و … هستند.

وی با اشاره به اینکه فشارخون بالا معمولا” هیچ علامتی ندارد اظهار داشت : اگر فشارخون بالا، بدون درمان باقی بماند یا کنترل نشود، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات را به وجود می آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: فشارخون می تواند به سادگی در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و بموقع شناسایی شود.

در مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان البرز مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان کلیه خدمات مشاوره ای پیشگیری از جمله اصلاح سبک زندگی، شناسایی و درمان فشارخون بالا را به کلیه گروه های سنی به صورت رایگان ارائه می کنند.

وی ادامه داد : افراد در تمامی گروه های سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود از خدمات رایگان مشاوره ای و غربالگری در پیشگیری از انواع بیماری های غیرواگیر به ویژه فشارخون بالا بهره مند شوند

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =