جشنواره ملی «مهر سپهر» به همت بانک صادرات ایران و با هدف حمایت از نخبگان ممتاز و موفق کانون هموفیلی ایران برگزار شد.

به گزارش نوپیام به نقل از پول نیوز، بانک صادرات ایران در یک اقدام خدا پسندانه و همزمان با روز بیمار‌های خاص و صعب‌العلاج و به برگزاری جشنواره مهر سپر، به حمایت از نخبگان و دانشجویان و دانش‌آموزان ممتاز عضو کانون بیماران هموفیلی ایران کرد. طی برگزاری این مراسم با عنوان نخستین جشنواره ملی «مهر سپهر» به همت بانک صادرات ایران و همکاری این کانون مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

 

هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا عدم وجود پروتئین‌هایی به نام فاکتور‌های انعقادی قادر به متوقف کردن روند خونریزی نمی‌باشد. فرآیند انعقاد خون به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می‌نماید. انواع مختلفی از هموفیلی وجود دارد، اما شایعترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هموفیلی A – کمبود فاکتور ۸

هموفیلی B – کمبود فاکتور ۹

اتیولوژی:

هموفیلی A و B، بیماری‌های ارثی هستند که از طریق ژن موجود برروی کروموزوم X منتقل می‌شوند. زن‌ها دارای دو کروکوزوم X هستند در حالیکه مرد‌ها دارای یک کرموزوم X و یک کروموزوم y می‌باشند. یک خانم حامل هموفیلی، ژن هموفیلی را برروی یکی از کروموزوم‌های X خود دارا می‌باشد و به احتمال ۵۰ درصد این ژن معیوب را به فرزندان پسر خود منتقل می‌کند.

علائم آن عبارتند از:

کبودی: کبودی حاصل از صدمات کوچک که می‌تواند منجر به یک هماتوم (تجمع خون در زیر پوست که منجر به تورم می‌گردد.) بزرگ شود. خونریزی:تمایل به خونریزی از بینی، دهان و لثه ها، با یک صدمه کوچک نظیر مسواک زدن یا اعمال دندانپزشکی اغلب نشانگر هموفیلی است. خونریزی درون مفصلی:خونریزی درون مفصلی باعث درد و عدم تحرک می‌گردد و در صورت عدم درمان کامل طبی منجر به بدشکلی مفصل می‌شود. مفاصل از مکان‌های شایع عوارض ناشی از خونریزی در هموفیلی هستند. این خونریزی مفصلی منجر به التهاب مفصلی دردناک و مزمن، بدشکلی و لنگیدن‌های مکرر می‌گردد.

حمایت بانک صادرات ایران از نخبگان هموفیلی کشور

بانک صادرات ایران بر اساس مسئولیت‌پذیری اجتماعی برخاسته از فرهنگ پرمهر پیشکسوتان و همکاران شریف خود و عمل به مسئولیت اجتماعی، در این جشنواره ضمن حمایت از بیماران خاص، تشویق و ترغیب جوانان نخبه، دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز و موفق مبتلا به هموفیلی را نیز در دستور کار خود دارد و نخستین رویداد حمایتی خود در این زمینه را با عنوان جشنواره ملی «مهر سپهر» برگزار کرد.

نازنین فرزادی‌فر، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره کانون هموفیلی ایران در افتتاحیه این جشنواره با قدردانی صمیمانه از حمایت و توجه مدیرعامل بانک صادرات ایران، افزود: بیماران هموفیلی می‌توانند تاریخ‌ساز باشند. تلاش‌ها و موفقیت‌های نخبگان هموفیلی از این جهت قابل‌توجه و جذاب‌تر است که جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزانی در مسیر تحصیل و زندگی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد، موفقیت‌ها و نتایج تلاش‌شان به مراتب تحسین‌برانگیزتر است.

در این جشنواره که با حضور اعضای کانون هموفیلی و خانواده آن‌ها برگزار شد، علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع، از ۵۰ نخبه، دانشجو و دانش‌آموز برتر این کانون تجلیل شد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =