معاون گردشگری از تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مجتمع های گردشگری و زائرسراها خبر داده است.

ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری که با هدف نهایی کردن پیش نویس ضوابط در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، تاکید کرد: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است، جلب اطمینان گردشگران بشمار می آید که این امر تنها به صورت ریشه ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.

او بیان کرد: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود، امکان دفاع از فعالیت بانشاط همه حلقه های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می آید.
تیموری با بیان اینکه نحوه آموزش و فرهنگ سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیماست، یادآور شد: نیاز امروز در حوزه گردشگری، آموزش نحوه سفر برنامه ریزی شده، کنترل شده و ضابطه مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دوسویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تأسیسات گردشگری رعایت شود.

معاون گردشگری تدوین ضوابط دقیق را یکی از عواملی دانست که در ارتقای کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد و در ادامه گفت: تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرآیند ارزیابی همراه باشد.
او اظهار کرد: درجه بندی تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال 1346 وزارت کشور صورت گرفت و در سال 1386 سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال 1396 به طور کلی از مجموع مصادیق 29 گانه تأسیسات گردشگری صرفا چهار مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه بندی بود که آن هم نیاز به بازنگری و اصلاح داشت.

او با اشاره به ماهیت این ضوابط گفت: در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه بندی قرار می گرفت، لیکن به دلیل ظهور و گسترش رویکردهای نوین در ارزیابی و درجه بندی تأسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان، پاسخگویی در قبال خواسته ها و انتظارات جامعه محلی از طریق توجه به شاخص های توسعه پایدار و رعایت ملاحظات مربوط به دسترسی و بهره مندی همه اقشار جامعه بویژه معلولان و افراد کم توان، رشد چشمگیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات و جایگاه آن در ارائه خدمات به گردشگران، بازنگری ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تأسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود.

لذا معاونت گردشگری پس از بررسی نظام های مختلف درجه بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصای روش ها و شاخص های اصلی هر کدام از نظام های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل ها، هتل آپارتمان ها، سفره خانه های سنتی، اقامتگاه های بومگردی، اقامتگاه های سنتی و هتل بوتیک ها و ابلاغ آن اقدام کرد.

تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش های مختلف خدماتی بویژه در بخش میهمان نوازی است. از این رو، تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای خدمات بشمار می آید و سبب می شود تا امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه مند شود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 17 =