کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق، بر خلاف تصوری که از دنیای کارخانه‌های بزرگ، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و تعداد بالای نیروی انسانی شناخته می‌شدند، با دارایی‌ها و مزیت‌های دیگری توانسته‌اند به برترین و درآمدزا ترین بخش اقتصادهای پیشرفته تبدیل شوند.
سرمایه و دارایی اصلی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، خلاق و استارتاپ‌ها به ویژه در حوزه فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، دارایی‌های فکری و ناملموسی از جمله کلان‌داده‌ها است.
انبوهی از توانمندی
این فناوری همان‌طور که عنوانش مشخص می‌کند، به حجم و مقدار بزرگی از داده‌ها از داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار اشاره می‌کند و حجم آن به مرور افزایش می‌یابد. این اندازه و بزرگی داده ها نیست که آن را برای مشاغل پر اهمیت می کند بلکه کار هایی که کسب‌وکارها می توانند با استفاده از این داده ها انجام دهند، به کلان داده ها اهمیت می بخشد.
از کلان داده‌ها می توان برای استخراج اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری استفاده کرد و با تجزیه و تحلیل این یافته‌های عظیم، می‌توان راهبردهای جدیدی را پیاده سازی کرد که به کمک آن، کارهای مهم و راهبردی را به پیش ببریم.
فرآیند استفاده از داده‌ها و ذخیره‌سازی حجم قابل توجهی از داده‌ها، چندین سال است که توسط شرکت‌ها جریان دارد. اما مفهوم کلان داده برای نخستین بار و در قرن بیستم در حوزه صنعت مطرح شد.
بهره‌مندی از کلان‌داده‌ها
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، داده‌ها را از منابع مختلفی از جمله معاملات تجاری ، دستگاه های هوشمند، اینترنت اشیا و همچنین تجهیزات فناوری ارتباطات و اطلاعت به دست می‌آورند. تجهیزات صنعتی، فیلم ها، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از تجهیزات فناورانه‌ای که با آن‌ها سر و کار داریم، می‌توانند داده‌ها را جمع آوری کرده و حجم قابل توجهی از کلان‌داده‌ها را به شرکت فناور ارائه دهند.
اگرچه در گذشته جمع‌آوری و ذخیره این میزان از داده‌ها با چالش‌های جدی همراه بود، اما با پیشرفت دانش فنی و تجهیزات فناورانه، راه‌های تازه‌ای برای ذخیره سازی کلان داده‌ها و همچنین تحلیل و بهره‌مندی از ان ارائه شده است.
در حال حاضر مسیر جمع‌آوری، تحلیل و بهره‌برداری از کلان‌داده‌ها ورود کرده وبه طور مثال در حوزه حمل و نقل یا شبکه‌های اجتماعی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هموار شده و فعالان نوآور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.
رقابت فناورانه در ابعاد جهانی برای دسترسی به حجم بیش‌تری از کلان‌داده‌ها، می‌تواند به خلق ارزش افزوده بیش‌تر منجر شود و بر همین اساس ورود کسب‌وکارهای داخلی به این حوزه می‌توان ضمن کاهش میزان خروج ارز، ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده و تولید محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت را به همراه خواهد داشت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شش =