مناطق آزاد همواره از دو جذابیت معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی برخوردار بود که اتفاقا که هر دوی آنها می تواند برای جذب بیشتر سرمایه گذاری در مناطق آزاد مهم و تاثیرگذار باشد.

به گزارش نوپیام : متاسفانه اخیرا برخی با کاستن اختیارات مسئولان مناطق آزاد سعی در کمرنگ کردن نقش مناطق آزاد دارند. هدف از این تصمیمات غیر کارشناسی در مناطق آزاد، جزء حذف و محو شدن جذابیت مناطق آزاد، دستاورد دیگری نخواهد داشت. امروزه 8 مناطق آزاد و 7 منطقه جدید تاسیس مناطق آزاد و 32 منطق ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که در کل حدود 45 درصد صادرات از این مناطق انجام می‌شود. متاسفانه برخی از مسئولان به دنبال ایجاد مناطق آزاد در شهرها و مناطق خود هستند که همین امر به سبب افزایش مناطق آزاد باعث شده قانون معافیت گمرکی و مالیاتی از مناطق آزاد حذف شود.

باید توجه داشت با عدم اجرای قوانین گمرکی و مالیاتی، انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری از بین خواهد رفت. مناطق آزاد در کشور عمان بیش از 80 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. همین طور مناطق آزاد در جبل علی و کشورهای دیگر توانسته‌اند با حمایت و جذابیت در مناطق آزاد عملا بازوی اقتصادی کشورهای خود باشند. در شرایطی که کشورهای همسایه با تورهای جذاب برای صید سرمایه گذاران ایرانی تلاش کردند، حاشیه بردن مناطق ویژه اقتصادی عملا باعث خروج سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد شد.

مقام معظم رهبری بارها به جهاد تبیین به معنای نفع اقتصادی کشور اشاره کرده اند. باید با تقویت رونق اقتصادی به سمت قوی شدن ایران اسلامی گام برداشت. متاسفانه برخی به خاطربه خطرافتادن منافع شخصی حاضرند منافع ملی را در تعارض قرار دهند. باید به همه آنها گوشزد کرد شعار مقام معظم رهبری همواره بر پایه اقتصاد و رونق اقتصادی بوده و در این راه دکتر سعید محمد با عزم جدی و قاطعیت در احقاق قانون ماده 65 مناطق آزاد تلاش‌های خود را انجام داده در این راه باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین تصمیم ساز به کمک وی آمده تا در راستای تمکین منویات مقام معظم رهبری و شعار رئیس جمهور محترم برای داشتن ایران قویی گام برداشت.

مرتضی بلوکی،‌ کارشناس رسانه

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 2 =