ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی موجب ایجاد انحصار در بازار داخل برای تولیدکنندگان شد بنابراین زمینه سوءاستفاده برخی آنها از این اتفاق فراهم شد و قیمت لوازم‌خانگی را به هر میزانی که تمایل داشتند افزایش دادند.

رهبری:

« من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند ما از این‌ها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدیم بعضی از اقلام دوبرابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟ با حمایت‌ها این‌جور برخورد بشود. اگر ما کیفیت را بالا نبریم چطور انتظار داریم که بازارهای داخلی را فتح کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری نوپیام و به نقل از ایلنانیوز : این‌ها سخنان شب گذشته رهبری با مردم و تولیدکنندگان است پس‌از گلایه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی از رواج لوازم‌خانگی قاچاق در بازار و نبود بازار فروش برای تولیدکنندگان داخلی، رهبری دستور داد تا ورود لوازم‌خانگی‌ای که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، ممنوع شود. حال پس‌از گذشت دو سال از این ممنوعیت قیمت‌ها لوازم‌خانگی به‌طور سرسام‌آوری افزایش داشته‌است. به‌حدی که قیمت لوازم‌خانگی خارجی قاچاق مشابه چه‌بسا باکیفیت‌تر از قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل کمتر است!

ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی موجب ایجاد انحصار در بازار داخل برای تولیدکنندگان شد بنابراین زمینه سوءاستفاده برخی آنها از این اتفاق فراهم شد و قیمت لوازم‌خانگی را به هر میزانی که تمایل داشتند افزایش دادند.

اما باوجود افزایش قیمت و انحصار بازارکیفیت تولیدات داخلی نه تنها افزایش نیافت چه بسا به بهانه قیمت مواد اولیه و تحریمها و محدودیت در واردات قطعات مورد نیاز کاهش نیز داشت.

حال این افزایش قیمت‌ها به میزان در معیشت مردم تاثیر گذاشته است که بسیاری از جوانان برای تهیه لوازم اولیه مورد نیاز برای ازدواج خود با مشکل مواجه شدند و بسیاری از آن‌ها ازدواج و تشکیل خانواده را از اولویت‌های زندگی خود خارج نمودند.

حال صدای این ناخوشی‌ها و اعتراضات مردم به گوش رهبری رسید و در سخنان اخیرش به آن اشاره نمود. بنابراین انتظار می‌رود که پس‌از سخنان اخیر رهبری دستگاه‌های نظارتی و مسئولان مربوطه اعم از وزارت صمت و اقتصاد با جدیت و با عزمی راسخ بر این موضوع و بازار ورود کنند تا با تولید لوازم‌خانگی بی‌کیفیت و گران قیمت معیشت مردم با مشکل مواجه نشود.

افزایش قیمت مواد اولیه یکی از مهم‌ترین موارد موضوعاتی است که موجب افزایش قیمت تولیدات داخلی شده‌است اما انتظار داریم که با افزایش قیمت لوازم‌خانگی کیفیت محصولات به‌حدی قانع‌کننده و راضی‌کننده‌ای افزایش داشته باشد نمی‌توان با بی‌کیفیتی و گرانی با قاچاق کالا مبارزه و بازار رقابت کرد و از تولید داخل حمایت نمود. مشابه این موضوع در تولید خودرو داخلی نیز وجود دارد و متاسفانه برخی از تولیدگران داخل با افزایش قیمتهای سرسام آور و ارائه محصولات بی‌کیفیت جان و مال مردم را به خطر انداخته‌اند. امید است که این بازار نیز با ورود مسئولان مربوطه سامان یابد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 8 =