مدیر رادیو ارمنی ایران به نقش‌آفرینی این شبکه برون‌مرزی در انعکاس تحولات مناقشه قره‌باغ و اهانت رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اسلام، اشاره کرد.
به نقل از نوپیام ، علیرضا حسنیان از سال 1376 همکاری خود را با معاونت برون مرزی در پخش صدا شروع کرد. این کارشناس ارشد علوم سیاسی از سال 1382 به اداره کل آسیای میانه و قفقاز رفت و در زمینه‌های تهیه‌کنندگی و نویسندگی رادیویی فعالیت کرده و از9 سال گذشته تاکنون مدیریت رادیو ارمنی را برعهده داشته است.

مدیر رادیو ارمنی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم تأسیس رادیو ارمنی، اقناع جامعه ارامنه جهان از اقدامات، واکنش‌ها و برنامه‌های راهبردی ایران است اظهار کرد: یکی از مهمترین محورهای تاثیرگذاری رسانه‌ای این رادیو، اقناع مخاطب در خصوص رویکردهای ایران در مسائلی مانند فعالیت‌های هسته‌ای برای جهان است.

حسنیان با اشاره به قدمت 74ساله رادیو ارمنی به عنوان یکی از رادیو‌های با سابقه معاونت برون مرزی افزود: این رادیو هر روز به مدت سه ساعت در دو بخش، برای داخل و خارج کشور پخش می‌شود هرچند فعالیت این رسانه محدود به ابزار فرکانس نیست، بلکه در کنار رادیو از سایت و شبکه‌های اجتماعی هم برای ارتباط با مخاطب و انتقال محتوای تولید شده، بهره می‌گیریم.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی ادامه داد: انتشار به موقع و صحیح اخبار و رویدادهای منطقه، جریان ‌سازی در خصوص «نفوذ سرطانی و تفرقه افکن صهیونیسم و نقد ایجاد سفارت ارمنستان در اسرائیل» و «آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در ارمنستان» همچنین جریان‌‌سازی در خصوص «حضور شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی در ارمنستان» که سبب همراهی بخش قابل توجهی از افکار عمومی ارمنستان و بخصوص نخبگان به این مقولات شده است، تنها بخش بسیار کوچکی از انبوه وظایفی است که باید پوشش دهیم.

روشنگری رادیو ارمنی

حسنیان درخصوص اقدام روشنگرانه رادیو ارمنی در ماجرای موضع وزارت خارجه ارمنستان درباره اظهارات مکرون تصریح کرد: رئیس جمهور فرانسه به تازگی در سخنان وقیحانه گفته بود که این کشور همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه رسول گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داد. این سخنان موجب خشم و انزجار مسلمانان جهان شده است. اخیراً رسانه‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان مدعی شده بودند که ارمنستان از مواضع ضد اسلامی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت کرده است اما با توجه به شناختی که از جامعه ارمنستان و مقامات آن داشتیم، این خبر برای ما قابل باور نبود، لذا از طریق خبرنگار محلی رادیو آقای ژرژیک ابراهیمی با سخنگوی وزارت خارجه آن کشور تماس گرفتیم و مقامات ارمنستان ضمن تشکر از همکار ما، بیانیه‌ای در رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر حمایت ایروان از اظهارات اسلام ستیزانه مکرون صادر کردند.

مدیر رادیو ارمنی با بیان اینکه صرفاً به دنبال سرگرم کردن مخاطبان نیستیم، خاطرنشان کرد: در رادیو و سایت تلاش می‌کنیم سلیقه مخاطبان را بر اساس سیاست های تعریف شده شکل دهیم که این نکته در ماجرای درگیری‌های اخیر در منطقه قره باغ و تمرکز مخاطبان روی سایت رادیو ارمنی برون مرزی قابل توجه بوده به نحوی که در برخی روز‌ها بیش از 12 هزار بازدید کننده داشتیم. البته با توجه به جامعه کم جمعیت ارامنه، مخاطبان قابل توجهی به سایت و رادیو و شبکه‌های اجتماعی ما به عنوان یک رادیوی برون مرزی با ساعت پخش بسیار محدود مراجعه می‌کنند.

وی افزود: سعی ما این بوده که مخاطب ما با مجموعه‌ای از اخبار و اطلاعاتی مواجه باشند که برای اولین بار نشر یافته است؛ به گونه ای که در این درگیری‌های اخیر اخبار و مطالب سایت رادیو ارمنی با ذکر نام در چرخه بازنشر در شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

رویکردهای اصلی رادیو ارمنی

مدیر رادیو ارمنی تأکید کرد: علاوه بر سیاست‌های کلی سازمان با شش رویکرد برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند. اولین رویکرد رادیو اینکه، نگاه مقام معظم رهبری به حوزه قفقاز فصل الخطاب تحلیل‌ها و اخبار رسانه‌ای برای مخاطبان ارمنی است. دومین رویکرد انعکاس زندگی مسالمت‌آمیز هموطنان ارمنی در ایران و انعکاس نقش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن‌ها در جامعه ایران است. سومین رویکرد تلاش برای گسترش روابط همه جانبه ایران و ارمنستان است. رویکرد چهارم روشنگری و نقد و بررسی تبعات همکاری‌های ارمنستان با رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

حسنیان ادامه داد: رویکرد بعدی پرداختن به درگیری‌های نظامی بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان است که نگاه رادیو در این خصوص ترغیب مردم و مقامات ارمنی به همزیستی مسالمت‌آمیز به جای جنگ و خونریزی ضمناً تاکید رادیو بر راه حل سیاسی مناقشه قره باغ با محوریت منطقه است. در این چارچوب تبیین ناکارآمدی گروه مینسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه میانجیگری مورد نقد و کنکاش قرار می‌گیرد و آخرین و اصلی‌ترین رویکرد، جلب اعتماد مخاطبان به عنوان اصل بنیادین مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که سرمایه رسانه همان مخاطبان‌اند.

وی درباره جایگاه و اهمیت ارمنستان توضیح داد: جمعیت ارامنه جهان حدود ده میلیون نفر برآورد شده که حدود 3 میلیون نفر از آنان در جمهوری ارمنستان زندگی می‌کنند و بقیه در سایر کشورهای جهان پراکنده‌اند؛ ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا،((شورای اروپا)) و ((سازمان پیمان امنیت جمعی)) است. 98٪ جمعیت کشور ارمنستان ارمنی‌اند و مابقی جمعیت را ایزدی‌ها و روس‌ها تشکیل می‌دهند.

در حوزه تمدنی ایران

این مدیر رسانه برون‌مرزی تأکید کرد: منطقه قفقاز و به خصوص ارمنستان در حوزه تمدنی ایران قرار دارد در نتیجه باید به آن توجه بیشتری کرد. در حوزه رسانه نباید فقط خبرخیز بودن منطقه را از لحاظ سیاسی سنجید، بلکه مقوله‌هایی مانند فرهنگ، تمدن، اشتراکات تاریخی و زبانی فاکتور بسیار مهمی است.

حسنیان افزود: شناخت باورها و فرهنگ مردم ارمنستان و نیز جامعه ارامنه جهان برای ما مهم است، لذا هر چه فرهنگ کشور مخاطب بیشتر شناخته‌شده باشد، طبیعتاً نفوذ به این جامعه افزون می‌شود. اشتراکات زیادی بین اهداف جمهوری اسلامی و ارامنه وجود دارد. با وجود اشتراکات مردم ما و ارامنه، رادیو ارمنی به عنوان پرچم و بیرق معرفی جمهوری اسلامی در ارمنستان و جوامع ارامنه جهان معرف مبارزه‌ نوین با دنیای استکبار است.

مدیر رادیو ارمنی اظهار کرد: باید دانست رسالت رسانه، پیشبرد قدرت نرم و به نوعی دیپلماسی عمومی است. در صورت رعایت موارد فوق اعتماد به رسانه شکل می‌گیرد ما در رادیو ارمنی با این نگرش هم جامعه هدف مشخص و هم برنامه مدونی برای مخاطبان داریم، با وجود اینکه رقیبان ما هم امکانات بیشتری دارند هم محدودیت‌های ما را ندارند، اما با این وجود جزو سه رسانه خارجی برتر فعال در ارمنستانیم.

قره باغ و حرکت متوازن سایت و رادیو ارمنی

حسنیان به رویارویی اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از صبح روز یکشنبه 6 مهر 1399 (27 سپتامبر 2020) آغاز شده بود، اشاره کرد و گفت: با شعله‌ور شدن جنگ آذربایجان و ارمنستان، انعکاس به روز و دقیق رویدادها و تبیین مواضع جمهوری اسلامی در قبال طرفین منازعه به یکی از موضوعات مهم اطلاع‌رسانی‌های رادیو ارمنی تبدیل شده است. اصل بی‌طرفی رسانه‌ها از جمله ارزش‌های اساسی حرفه رسانه‌ای است؛ لذا سایت و رادیو ارمنی به عنوان یک رسانه بی‌طرف در درگیری‌های اخیر بین دو کشور بوده است و جهت گیری رسانه‌ای بر اساس سیاست های ابلاغی و به خصوص سیاست های مقام معظم رهبری به ویژه در بیانات اخیر ایشان درباره تنش بین دو کشور، متمرکز شده است.

مدیر رادیو ارمنی ادامه داد: نشر اخبار موثق از منابع ایرانی، ارمنی و آذری و سایر منابع، پخش تحلیل‌های سیاسی در خصوص در گیری های منطقه و حضور تروریست های تکفیری در آن، مصاحبه با کارشناسان و مقامات ارمنی، گزارش روزانه صوتی و تصویری از تحولات منطقه، تنها بخشی از فعالیت های روزانه در رادیو ارمنی و سایت آن بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از 44 روز نبرد خونین و امضای سه تفاهم نامه آتش بس، به نظر می‌رسد که با تصرف شوشی دومین شهر بزرگ قره باغ و باز پس گیری بسیاری از مناطق جبهه جنوبی، مناقشه توسط ارتش جمهوری آذربایجان و گروه‌های شبه نظامی تحت الحمایه ترکیه، ارامنه قره باغ شکست را پذیرفته و طرفین درگیر طرح آتش بس و صلح روسیه جهت ترک مخاصمه را به اجرا گذاشته اند. طبعا رادیو ارمنی برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه مسیر نیز همان رویکرد مبتنی بر احترام به حقوق طرفین ماجرا، احترام به تمامیت ارضی و … بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب را پی خواهد گرفت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =