ترس از آمپول در کودکان Fear-of-Needles  یکی از ترس های شایع در دوران کودکی و حتی بزرگسال است .همه کودکان از طریق واکسیناسیون در زمان های مشخص و منظم از بیماری های خطرناک احتمالی پیشگیری میکنند یا در مواقعی که اشخاص برای تسریع در روند بهبودی بعضی از بیماری ها مجبور به تزریق بیش از یک آمپول می شوند .

اکثر کودکان و بزرگسالان می توانند بر ترس خود غلبه کنند و این ترس مانع از انجام واکسیناسیون ، تزریق یا عمل خون گیری برای آزمایشات نمی شود. اما اگر ترس از آمپول در کودکان یا حتی بزرگسالان آنقدر زیاد باشد که مانع از تزریق به آن فرد شود ، ممکن است فرد دچار بیماری شناخته شده ای به نام “سوزن هراسی” باشد .

اگر حتی فکر کردن به تزریق آمپول یا واکسن باعث ترس ،گریه و شب بیداری و حتی کابوس دیدن برای کودک شما می شود ، شما تنها نیستید. بسیاری از کودکان از تزریق آمپول می ترسند ، اما محافظت از کودک در برابر بیماری های خطرناک نیاز به دریافت واکسن در دوران کودکی دارد. خبر خوب این است که راه هایی وجود دارند که می توانید برای کمک به فرزندتان و کنار آمدن با این ترس ها از آنها کمک بگیرید.
متخصصان کودک لیستی از نکات درست و کاربردی برای کمک به والدین در آرام کردن کودکانی که ممکن است با ترس از عکسبرداری ، واکسیناسیون یا تزریق آمپول برای پیشگیری یا بهبود بیماری ها روبرو باشند ، تهیه کرده اند.

نکاتی برای کمک به کاهش ترس از آمپول در کودکان:

صادق باشید

توضیح دهید که آمپول ها دردی کم(قابل تحمل) و کوتاه مدت دارند ، و برای مدت طولانی صدمه نخواهند دید. به کودک خود کمک کنید تا روی کارهایی که می تواند انجام دهد تا به شما کمک کند از پس ترس تزریق آمپول برآید ، متمرکز شود.

روی سلامتی تمرکز کنید

به کودک خود یادآوری کنید که ایمن سازی بدن باعث محافظت وی در برابر بیماری های احتمالی بعدی می شود.

حواس او را پرت کنید

برای آرامش و حواس پرتی کودک حین تزریق آمپول، وسایل مورد علاقه او مانند یک اسباب بازی سرگرم کننده یا عروسک جدید او را به همراه داشته باشید.

حالت قرارگیری

در زمان تزریق ،دراز کشیدن موجب ترس بیشتر در کودکان میشود.شما می توانید از پرستار بپرسید که آیا امکان تزریق در حالات دیگری وجود دارد یا خیر.در صورت نیاز میتوانید کودک را در آغوش خود نگه دارید تا از حرکت حین تزریق جلوگیری شود.

خونسردی خود را حفظ کنید

تمام تلاش خود را بکنید تا آرام به نظر برسید و نگرش مثبتی داشته باشید. اگر کودک احساس کند شما هم مضطرب هستید ، اضطراب و ترس بیشتری خواهد داشت.

از راهکارهای مقابله با ترس استفاده کنید

کودک خود را به استفاده از راهکارهای مقابله با ترس تشویق کنید و قبل از تزریق آمپول ، راهکارها را با هم تمرین کنید .

استراتژی های مقابله با ترس از آمپول در کودکان

استراتژی های مقابله ای می تواند به کودک شما کمک کند تا بر ترس خود از تزریق آمپول و دیگر موقعیت های چالش برانگیز غلبه کند. یادگیری مهارت های مقابله ای عملی است ، بنابراین ممکن است لازم باشد به فرزندتان کمک کنید تا این استراتژی ها را اتخاذ کند.

کودک خود را از طریق مراحل مختلف شرح داده شده راهنمایی کنید ، سپس تلاش کنید تا این راهکارهای مقابله ای بخشی از برنامه روزمره او باشد. شما همچنین می توانید نحوه استفاده از استراتژی های مقابله را برای مواجهه با چالش ها و ترس های خود ، که به کودک شما کمک می کند ارزش آنها را بهتر درک کند ، مثال بزنید .

تنفس عمیق

3 الی 5 نفس عمیق بکشید. مقدار زیادی اکسیژن از طریق بینی خود به داخل بکشید ، سپس از طریق دهان آن را خارج کنید . این کار را قبل ، در حین و بعد از تزریق برای رفع ترس از آمپول در کودکان  انجام دهید.

فشار دادن

قبل از اینكه كودك واکسن یا آمپول خود را دریافت كند ، برای کاهش ترس از آمپول در کودکان از او بخواهید كه دست خود را به هم یا دور یك توپ قرار داده و فشار دهد. 5 ثانیه فشار داده و نگه دارد ، سپس رها کند. و این کار را 3 الی 5 بار تکرار کند. اگر این روش به خوبی کار کرد ، می توانید سایر قسمت های بدن را سفت کرده و سپس آزاد کنید. به عنوان مثال ، چشمان خود را ببندید و صورت را به مدت پنج ثانیه سفت کرده و سپس رها کند. از صورت شروع کنید و تا انگشتان پا پایین بیایید.

موسیقی

آوازی آرام بخوانید یا به موسیقی گوش دهید.

تصاویر

قبل از تزریق آمپول، یک مکان یا فعالیت مورد علاقه را تصور کنید. به آنچه می بینید ، می شنوید ، می بویید و احساس می کنید وقتی آنجا هستید ، فکر کنید. هنگام تزریق سعی کنید در این مکان آرام باشید و به آن شرایط فکر کنید .

استراتژی های مقابلهترس از آمپول برای نوزادان

نوزادان نیز در مواجهه با شرایط استرس زا به کمک نیاز دارند. خوشبختانه چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک در کنار آمدن با واکسیناسیون یا سایر موقعیت های بالقوه ترسناک انجام دهید.
کودک خود را محکم در پتو بپیچید و یک پا را برای تزریق بیرون از پتو قرار دهید .

نوزاد خود را در حالت شیر خوردن از سینه قرار دهید یا پستانکی برای مکیدن به او بدهید.

در گوش کودک خود آواز بخوانید یا آرام آرام با او حرف بزنید.

ایجاد تماس پوستی .کودک خود را نزدیک بگیرید تا بتواند پوست شما را احساس کند.

استفاده از کرم های بی حس کننده را برای بی حس کردن پوست قبل از واکسیناسیون در نظر بگیرید. برای این کار به نسخه پزشک خود احتیاج دارید ، اما اغلب این کرم ها به راحتی قابل خریداری هستند و در مراکز مخصوص کودکان نیز موجود هستند. در نتیجه ی استفاده از اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان مضطرب یا ترس را افزایش می دهد.

 

درمان ترس از آمپول در کودکان

پرستاران و پزشکان کودک شما می توانندروش های مختلفی را امتحان کنند تا ببینند آیا به کودک شما کمک می کند یا خیر. اگر این موارد تاثیری در درمان ترس از آمپول در کودکان نداشته باشد
، ممکن است پزشک مراجعه به یک روانشناس را توصیه کند. برخی از استراتژی های استاندارد مورد استفاده روانشناسان ، شامل موارد زیر است:

در معرض قرار گرفتن / حساسیت زدایی / تمرین :

این روش شامل تمرین کل فرآیند تزریق آمپول در حالت گام به گام است. تئوری قرار گرفتن در معرض بدین معناست که اگر کودک شما از این که به پزشک مراجعه کند و نیاز به تزریق داشته باشد، به شدت می ترسد دلیل آن این است که این یک قدم خیلی بزرگ است که کودک نمی تواند آن را کنترل کند. راه حل این است که کل فرآیند را به یک سری مراحل کوچکتر تقسیم کنید و سپس هربار یک مرحله را با کودک طی کنید.

این سلسله مراتب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

با کودک خود ، یک کتاب یا فیلم کودک درباره آمپول یا مراجعه به مطب پزشک تهیه کنید. بسیاری از بیمارستان های کودکان نیز وب سایت هایی با چنین اطلاعاتی دارند.
مجموعه بازی های مربوط به پزشکی را تهیه کنید مانند وسیله های معاینه پزشکی . “دکتر بازی” را تمرین کرده و به یکدیگر آمپول بزنید.

اشتباهات والدین

هر زمان که به پزشک مراجعه میکنید به کودک خود قول ندهید که دکتر آمپول یا سرم تجویز نمیکند. اگر این قول را بدهید و طی دفعات خلاف قول شما ثابت شود ، اعتماد کودک به شما از بین می رود.
در مورد تزریق آمپول توسط پزشک یا پرستار به عنوان مجازات کارهای اشتباه کودک نیز شوخی نکنید. این تفکر را ایجاد نکنید ، زیرا باعث می شود کودک شما باور کند که دکتر ممکن است به او آسیب برساند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =