اقتصاد ایران در بحرانی‌ترین شرایط ممکن است و صنعت کشور سخت‌ترین روزهایش را سپری می‌کند. درست در همین روزهای بحران‌زده که تقریبا هر روز یک رخداد غیرقابل پیش‌بینی در خود دارد، انتخاب فردی شایسته برای مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور، یعنی وزارت صمت از اهمیت ویژه ای برخورداراست.
بدون تردید نمی‌توان نجات اقتصاد و صنعت کشور را به پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم موکول کرد. بنابراین در شرایطی که هر روزی که برای پی‌ریزی یک اقدام عملیاتی از دست می‌رود، به معنای نزدیک‌تر کردن این بخش‌ها به سقوط است، وزیر آینده نباید و نمی‌تواند یک فرد منفعل و محافظه‌کار باشد، چراکه فرصت اندکی که در اختیار دارد بدون هیچ تردیدی به رویکرد انفعالی او دامن خواهد زد.
به هر حال باید بپذیریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت،به دلیل جایگاه استراتژیک اش در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و صنعتی به سکان‌داری نیاز دارد، که به درستی به حوزه مختلف مرتبط با این وزارتخانه از جمله بازرگانی، زنجیره تامین و تنظیم بازار آشنا باشد و بتواند همچنان زمینه را برای ادامه فعالیت معاونانی جوان و کارآمد در وزارت صمت فراهم کند، که امور مور مربوطه را به‌رغم چالش‌های موجود پیش ببرند، و مساعد و باز نگه دارند.
فردی که در راس این وزارتخانه قرار می‌گیرد باید توانایی حفظ وضع موجود را همزمان با پیشبرد و تدوین استراتژی‌های توسعه صنعتی داشته باشد و بار سنگین تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را بر دوش گرفته و تصمیماتی اتخاذ کند که بخش تولید را تحریک کند و زمینه را برای توسعه صنعتی فراهم آورد.
تجربه نشان داده که مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی، از تعامل بخش خصوصی و دولت می‌گذرد.
بنابراین وزیر آینده صمت باید،به لزوم تدوین و اجرای برنامه‌ها با مشارکت بخش خصوصی ایمان و باور داشته باشد و نقش این بخش را در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور بپذیرد.
واقعیت این است که متولی صنعت، معدن و تجارت کشور باید کسی باشد،که بتواند علاوه بر تعامل سازنده و موثر با نمایندگان بخش خصوصی، حتی‌الامکان مسیر غلط برنامه‌ریزی رشد و توسعه را اصلاح کرده و زمینه را برای مبارزه با فساد و انحصاری که در زنجیره تامین و رشد صنایع پایین‌دستی ساخت محور اخلال ایجاد کرده فراهم کند.
امروزه اگر کسی اشراف بازرگانی داشته باشد، تخصص صنعت ندارد و اگر کسی مشرف بر حوزه صنعت باشد، تخصص زیادی در بخش بازرگانی ندارد.
ولی نظر به برنامه های روشن و کارآمد «دکتر فرهاد تقوامنش»، که نشان از عزم جدی ایشان برای رفع مشکلات بخش صنعت،معدن و تجارت دارد،
گزینه خوبی برای این وزارت خانه است، زیرا هم تخصص صنعت را دارند و هم متخصص بازرگانی هستند و طی سالیان قبل عملکرد بسیار خوبی در حوزه های مختلف صنعتی،معدنی و بازرگانی داشته‌اند.
ایشان علاوه بر اینکه از ویژگی های؛
جوانی، پرکاری، سلامت عملکرد، تدین و انقلابی بودن برخوردار است،انتخاب مناسبی برای وزارت صمت بوده، چرا که علاوه بر اینکه در طول سال‌ها فعالیت خود، به واسطه سمت‌های دولتی و شرکتی از مسائل واحدهای تولیدی آگاه است، سابقه مدیریت چند شرکت بزرگ، عضویت در هیات مدیره چند واحد تولیدی و فعالیت‌های،صنعتی،معدنی و بازرگانی بیشماری را در کارنامه خود دارد و با امور صنعت، معدن و تجارت آشنایی کامل دارند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =