ردکردن این

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

نوشته استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و مدیرعامل موسسه بین المللی سفیران صلح

چکیده

تغییرات اقلیمی تأثیرات گسترده‌ای بر تنوع زیستی دارند و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را با چالش‌های بقا مواجه کرده‌اند. افزایش دما، تغییر الگوهای بارندگی، افزایش سطح دریاها و رویدادهای شدید آب‌وهوایی موجب تغییر زیستگاه‌ها، کاهش جمعیت گونه‌ها و حتی انقراض برخی از آن‌ها شده است. تغییرات اقلیمی همچنین بر تعاملات اکولوژیکی مانند زنجیره‌های غذایی، پراکنش گونه‌ها و زمان‌بندی فعالیت‌های زیستی تأثیر می‌گذارند. این مطالعه بر اهمیت اقدامات حفاظتی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه سیاست‌های پایدار برای حفظ تنوع زیستی در مواجهه با تغییرات اقلیمی تأکید دارد. حفظ تعادل اکوسیستم‌ها و افزایش سازگاری گونه‌ها می‌تواند در کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی نقش مؤثری ایفا کند.

مقدمه

تغییرات اقلیمی یکی از چالش‌های مهم جهانی است که تأثیرات گسترده‌ای بر اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی دارد. افزایش دما، تغییر الگوهای بارندگی، بالا آمدن سطح دریاها و وقوع حوادث شدید آب‌وهوایی موجب تغییر شرایط زیستگاهی، کاهش جمعیت گونه‌ها و حتی انقراض برخی از آن‌ها شده است. این پدیده نه‌تنها تعادل اکولوژیکی را مختل می‌کند، بلکه روابط بین گونه‌ها، مانند زنجیره‌های غذایی و رقابت بر سر منابع، را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

درک تأثیرات تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی برای تدوین راهکارهای حفاظتی و کاهش اثرات منفی این بحران ضروری است. اقدامات پایدار، مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفظ اکوسیستم‌ها و حمایت از گونه‌های در معرض خطر، می‌تواند به حفظ تنوع زیستی و افزایش سازگاری موجودات زنده کمک کند.

بدنه

تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای تنوع زیستی محسوب می‌شود. افزایش دما، تغییر الگوهای بارندگی، بالا آمدن سطح دریاها و وقوع حوادث شدید آب‌وهوایی به تغییر زیستگاه‌ها، کاهش جمعیت گونه‌ها و انقراض برخی از آن‌ها منجر شده است. این تغییرات نه‌تنها بر موجودات زنده تأثیر مستقیم دارند، بلکه روابط اکولوژیکی و تعادل اکوسیستم‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

۱. تغییر زیستگاه‌ها و مهاجرت گونه‌ها

افزایش دما و تغییرات اقلیمی باعث تغییر در زیستگاه‌های طبیعی بسیاری از گونه‌ها شده است. برخی گونه‌ها برای بقا مجبور به مهاجرت به مناطق جدید با شرایط مناسب‌تر می‌شوند، اما این جابه‌جایی ممکن است باعث ایجاد رقابت با گونه‌های بومی و تغییرات در زنجیره‌های غذایی شود. از سوی دیگر، برخی گونه‌ها که قادر به مهاجرت نیستند، ممکن است با کاهش جمعیت یا حتی انقراض مواجه شوند.

۲. کاهش تنوع ژنتیکی و خطر انقراض

تغییرات اقلیمی می‌توانند باعث کاهش تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های جانوری و گیاهی شوند. کاهش تنوع ژنتیکی توانایی گونه‌ها را برای سازگاری با شرایط محیطی جدید کاهش داده و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها و تغییرات غیرمنتظره آسیب‌پذیرتر می‌کند. گونه‌هایی که در مناطق خاصی زندگی می‌کنند و محدوده زیستگاهی کوچکی دارند، بیشتر در معرض خطر انقراض قرار دارند.

۳. تأثیر بر تعاملات اکولوژیکی

تغییرات اقلیمی بر روابط میان گونه‌ها تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال، تغییرات در دما و بارندگی ممکن است زمان‌بندی فعالیت‌های زیستی مانند تولیدمثل، تغذیه و مهاجرت را مختل کند. این تغییرات می‌توانند موجب عدم هماهنگی در زنجیره‌های غذایی شوند و باعث کاهش منابع غذایی برای برخی گونه‌ها شوند. کاهش جمعیت یک گونه می‌تواند تأثیرات زنجیره‌ای در اکوسیستم داشته باشد و بر پایداری کل سیستم زیستی اثر بگذارد.

۴. راهکارهای حفاظتی و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی

برای کاهش تأثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی، اقدامات حفاظتی و مدیریتی ضروری هستند. برخی از راهکارهای مؤثر عبارتند از:

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای: اتخاذ سیاست‌های پایدار برای کنترل انتشار دی‌اکسید کربن و سایر گازهای آلاینده می‌تواند به کاهش سرعت تغییرات اقلیمی کمک کند.

حفاظت از زیستگاه‌ها: ایجاد مناطق حفاظت‌شده و مدیریت صحیح منابع طبیعی می‌تواند به کاهش فشار بر گونه‌های در معرض خطر کمک کند.

افزایش تحقیقات علمی و پایش گونه‌ها: بررسی وضعیت جمعیت‌های زیستی و پیش‌بینی روندهای آینده می‌تواند به تدوین راهکارهای بهتر برای حفاظت از گونه‌ها کمک کند.

همکاری‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از اکوسیستم‌ها: بحران تغییرات اقلیمی یک چالش جهانی است که نیاز به همکاری گسترده بین کشورها برای ایجاد سیاست‌های پایدار دارد

بحث

تغییرات اقلیمی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای تنوع زیستی در سراسر جهان محسوب می‌شود. افزایش دمای زمین، تغییرات در الگوهای بارندگی، و وقوع بیشتر پدیده‌های حدی مانند طوفان‌ها و خشکسالی‌ها، تأثیرات عمیقی بر اکوسیستم‌ها و گونه‌های زیستی دارند.

یکی از پیامدهای بارز تغییرات اقلیمی، جابجایی زیستگاه‌های طبیعی است. بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری به دلیل افزایش دما ناچار به مهاجرت به مناطق سردتر یا مرتفع‌تر می‌شوند. این جابجایی‌ها می‌تواند منجر به رقابت بیشتر میان گونه‌ها شود و برخی گونه‌های بومی را در معرض خطر انقراض قرار دهد.

تغییرات اقلیمی همچنین الگوهای تولیدمثل و تغذیه موجودات زنده را مختل می‌کند. برای مثال، تغییر در زمان گل‌دهی گیاهان ممکن است موجب شود که گرده‌افشان‌ها مانند زنبورها و پرندگان نتوانند به موقع از منابع غذایی خود استفاده کنند، که این مسئله زنجیره‌های غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، افزایش دمای آب‌های اقیانوسی موجب سفید شدن مرجان‌ها و کاهش جمعیت گونه‌های آبزی می‌شود. این تغییرات نه‌تنها زندگی دریایی را تهدید می‌کند، بلکه بر معیشت میلیون‌ها انسان که وابسته به منابع دریایی هستند نیز اثرگذار است.

برای مقابله با این چالش‌ها، اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی، و توسعه فناوری‌های پایدار ضروری است. هماهنگی میان دولت‌ها، سازمان‌های محیط‌زیستی، و جوامع محلی می‌تواند به حفظ تنوع زیستی و کاهش اثرات مخرب تغییرات اقلیمی کمک کند.

نتیجه گیری

تأثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی یکی از مهم‌ترین چالش‌های محیط‌زیستی عصر حاضر است. از جابجایی زیستگاه‌ها گرفته تا تغییر در الگوهای تغذیه و تولیدمثل گونه‌های مختلف، این پدیده اثرات عمیقی بر اکوسیستم‌های طبیعی دارد.

با افزایش دمای زمین، بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند، و تخریب زیستگاه‌ها بر زنجیره‌های غذایی و پایداری منابع طبیعی تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، تغییرات در آب‌و‌هوای اقیانوسی باعث کاهش جمعیت گونه‌های آبزی شده و معیشت جوامعی که به این منابع وابسته هستند را تهدید می‌کند.

برای مقابله با این بحران، اقداماتی همچون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از مناطق طبیعی، و توسعه فناوری‌های پایدار ضروری است. مشارکت بین‌المللی، سیاست‌های حمایتی و آگاهی عمومی می‌توانند نقش مهمی در کاهش اثرات مخرب تغییرات اقلیمی و حفظ تنوع زیستی ایفا کنند.

در نهایت، تنها با همکاری گسترده و اتخاذ تصمیمات آگاهانه می‌توان از تأثیرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی بر زیست‌بوم‌های زمین جلوگیری کرد و آینده‌ای پایدار برای نسل‌های بعدی رقم زد.

 

ابراهیم صنوبر

مجنونیان، هنریک (1398). تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

کرمی، محمد (1400). اثرات تغییر اقلیم بر اکوسیستم‌های ایران. تهران: نشر طبیعت.

زارع، محمد و همکاران (1399). “بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر پراکنش گونه‌های گیاهی در ایران”. مجله محیط‌شناسی.

سازمان حفاظت محیط‌زیست (1401). گزارش ملی اثرات تغییر اقلیم بر تنوع زیستی ایران. تهران

«پارام» به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌رسد

پارام به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا می کند

پارام در اول مرداد به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار ما, علیرضا خرسندگفت : فیلم پارام روایت زحمات یک پدر برای خانواده اش است که متناسب با وضعیت اقتصادی و تورم جامعه مشکلاتی برای او پیش می آید و با توجه به خانواده پرتوقعی که دارد مشکلاتی را به همراه دارد.

عوامل این فیلم :

تهیه کنندگان علیرضا خرسند -بهروز چایهل

کارگردان علیرضا خرسند

نویسنده -آوا اکبری

دستیار یک و مدیر برنامه ریز; پوریا میرزایی

برنامه ریز :سهیلا حیاتی

دستیار دو: اسماعیل ریس زاده

مدیر تولید: مهین نظافتی

مدیر فیلم :مجید طرقی

مدیر صدابرداری: میثم قاسمی

گریم: فریده زارع

طراح صحنه و لباس – مریم شهبازی

بازیگران

مهدی سلوکی

محمد نیکبخت

لیلی احمدی

علیرضا موسوی

علی هوشیار

الهه یوسفی

ادرینا موسوی

رها بابازاده

سعید خاکسار

نسترن نوروزی

 

 

*شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی تا گفتمان اجتماعی*

شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی گفتمان تا کنش اجتماعی

خوانش تحلیل پساساختارگرایانه سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و هنرمند معاصر

بر نمایش پستچی پابلو نرودا در گیلان

1.

انتقال جغرافیا، دروازه ای پست مدرنیستی به یک روایت جهانی

نمایش «پستچی پابلو نرودا» به قلم «آنتونیو اسکارمتا» و ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در حالی در ایران، استان گیلان و شهرستان رشت، از ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، به روی صحنه رفت که بومی سازی یک نمایشنامه شیلیایی به وضوح قابل مشاهده بود. داستان بر اساس سرگذشت واقعی از رابطۀ دوستانه «پابلو نرودا»- شاعری انقلابی و سنت‌شکن پرآوازۀ شیلیائی و برنده جایزه ادبیات نوبل – و پستچی محل تبعید وی، «ماریو»، است. وی تحت تأثیر افکار نرودا قرار می‌گیرد، و ضمن ایجاد یک رابطۀ دوستانه که تا زمان مرگ نرودا ادامه می‌یابد، تبدیل به یک شاعر انقلابی و آزادی‌خواه گردیده و راه پابلو نرودا را ادامه می‌دهد. نوشتار حاضر، حاصل خوانش پست مدرنیستی اجرای این نمایشنامه در رشت بوده و به ارائه چگونگی حضور شاخص های آن در اجرا پرداخته است. در اثر مورد تحلیل، همانگونه که ژان بودریار بیان داشت، اهمیت ویژگی صلح و لطافت عشق در اولویت قرار دارد. ضمنا حضور فردیت، توجه به احساس و تجربه، عدم قطعیت و پوچگرایی، با بیان مفاهیم به صورت استعاری، در ابهام و طنز آلود، همراه با کشمکش و گسستگی سنت ها، چندگانگی، با مدیاهای متفاوت ارائه شده است.

2.

تولد مخاطب، حاصل واسازی متن و سیالیت معنا

متن دیالوگ های دوپهلو و روایت معمایی در بداهه و کشمکش های اجرای پست مدرنیستی پستچی پابلو نرودا، برای مخاطبان از نسل های متفاوت، یادآور مفاهیم و معانی متفاوت خواهد بود؛ زیرا همزادپنداری مخاطب با شخصیت های نمایشنامه، تمدید خاطراتی برای دهه های 30، 40، 50، 60 و …، و استعاره ای برای مبارزان نسل نو معاصر است و یادآور تاریخی پرشور بومی در هر جغرافیا خاص می باشد. نگاه شالوده شکنانه در یکایک واژگان و عبارات، در نمودی از شگفتی هنر در کلاس جهانی در بوم گیلان، هر مخاطب را به دنیای درون خود پرت نموده تا در حین تماشای تئاتر و حتی روزها پس از آن، مفاهیم و معانی متفاوت شخصی سازه شده را در احساس و ذهن فرد تداعی نماید. در واقع شکست تابوی هاله قدسی نوشتار با تغییر نام اثر از «پستچی» به «پستچی پابلو نرودا» توسط مترجم و کارگردان، به نوعی نخستین قدم برای بروز رسمی اجازه مرگ مولف، صدور آزادی عمل در شخصی سازی و ظهور مخاطب_مولف با فردیت محوری است؛ به گونه ای که با وجود حضور مترجم و کارگردان در زمان تمرین، به کلیه تیم شگفت انگیز و حرفه ای اجرا، از بازیگران تا تیم موسیقی، اجازه ورود و اجرای تغییرات با نقطه نظرات متفاوت، جهت بومی سازی بیشتر و ارائه خلاقه، حتی در ارائه بداهه در زمان اجرا، داده شده است. به درستی که در آثار پست مدرن، انسانی که هر بار اثر هنری را تجربه و مرور می نمایند، به اثر جدید مبدل می گردد؛ در واقع جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران، بازیگران، تیم موسیقی و عوامل اجرایی، حتی کارگردان پس از هر اجرا، همان انسان قبل نخواهند بود. در این راستا صحنه و متن نیز به حدی رها و سیال است که در هر اجرا، با اثری نو و تازه تر از اجرا قبل مواجه خواهیم بود.

3.

موسیقی استعاری، زبان دیالوگ بینافرهنگی

خوانش ترانه های بومی و سرایش بداهه ترانه خاص متن نمایشنامه، نیز اجرای شعر نرودا با گویش بومی جغرافیای اجرا، گیلکی، سروده و اجرا شده توسط بهرام کریمی، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده گیلانی، با ملودی فولک پاپ تیم موسیقی، استعاره عمیقی از بافت بومی محل تبعید خودخواسته پابلو نرودا داشت. طراحی لباس خاص تیم اجرای موسیقی، شامل کلاه حصیری گیلانی، همراه لباس مشکی، به صورت مینیمالیستی، بومیان غمگین ماهیگیر و کودتازده شیلی را در اذهان یادآور شده و پلی میان بوم قلب داستان در شیلی، و زبان اجرای تئاتر پستچی در گیلان بوده است؛ همچنین جانمایی هوشمندانه تیم موسیقی در پس زمینه دکور، به همراه بازی های نورپردازی سرخ، و همگام با خوانش اشعار و سبک اجرا خاص، نمادی جانشینانه از مردم مبارز شیلی به نظر می آیند که کنتراست پیدا و پنهان حاصله، نمادی از در پس زمینه ماندن اقلیت ها در دوره های متفاوت تاریخی است. تلفیق سبک های موسیقی متنوع، شامل فولک پاپ پیوست شده با چاشنی جز وآر اند بی و موسیقی امریکای جنوبی، پاپ کلاسیک، نقش معناداری در القای فضای چندوجهی نمایش داشته است. در واقع کلیه شاخص های ذکر شده، به نوعی نماینده تجربه سیال بوم توسط مخاطب، همچون سایر آثار پست مدرن می باشد.

4.

صحنه به مثابه میدان کنش جمعی در تئاتر تعاملی

طراحی صحنه و لباس خاص و فکرشده نمایش پستچی پابلو نرودا در شهرستان رشت از استان گیلان، توسط علیرضا کوشک جلالی، رضا شریفی و زهرا شعبانی، اثر را فراتر از یک اجرای مدرن و رئال برده است و درواقع مخاطب با یک اینستالیشن چند رسانه ای مواجه خواهد بود. در چیدمان، همراهی متن و اشعار استعاری با اجرای فرم های معنادار، حضور تیم موسیقی در فضای بسته با نور خاص، استفاده نمادین از اشیاء برای جانشینی مفاهیم انسانی، به همراه لهجه حاصل از گویش محلی در بیان بازیگران، خوانش اشعار زبان گیلکی توسط تیم موسیقی، و حتی ورود مخاطب به اجرا، به کمال خصیصه «بدن به مثابه اثر هنری» در هنر پست مدرن را یادآور می شود. در این راستا، حواس چندگاه مخاطب درگیر اجرا شده است و از نمونه موردی این دسته علائم، می توان به همزمان با بیان دیالوگ توصیف پابلو نرودا از وزش سرمای مرگ در استخوانها و درون، با حس سرما سالن که در اواخر اجرای نمایش به درون تماشاگر رسوخ می کند، اشاره نمود. در پیوست ترکیب فیوژن دوآلیزم نورپردازی اکسپرسیونیستی و رئالیستی، اختلاط رنگ های متفاوت نورهای رئال و قرمز، کاربرد اشیا و المان ها استعاری، تابوشکنی بئاتریس با بازی روشنک شعبانی، در غالب بیان جانشینانه در ذکر افکاری فمنیستی مادر، با اجرای زینب شعبانی، حتی طراحی لباس های بومی سازی شده، اهمیت توجه به اقلیت ها، مهر تاییدی بر نگاه ساختارشکنانه کارگردان و تیم اجرای این تئاتر بود. علاوه بر این ری اکت مخاطب به ضرب آهنگ و چاشنی های اجرا، نیز چالش جستجوی کنجکاوانه نگاه تماشاگران در لایه های متفاوت پلان بندی مینیمال صحنه، با کمک بازی نور و اشیا، حرکت بازیگران و تیم موسیقی، همچنین تفکر و گیمیفیکیشن وی در تجربه کشف استعاره های بیان شده که همزمان با شوک های متفاوتی در زمان های وقوع وقایع رخ می دهد، به نوعی مخاطب را همچون بازیگران، وادار به حرکت سیالانه در صحنه می نماید؛ فلذا با توجه به بیان استعاری موجود، آزادی و رهایی در دخل و تصرف طراحی صحنه توسط تماشاگر تا به حدی پیش خواهد رفت که امکان شخصی سازی بخش هایی از طراحی صحنه به صورت چندوجهی در ذهن مخاطب داده می شود و هر فرد با اگو و سوپراگوی خود، نیز ضمیرناخودآگاه جمعی و تجربیات گذشته تاریخی، به چینش المان ها خاص خود در عنصر خیال می پردازد. گویی تماشگر خود بازیگری در این میدان است که خلاقانه به تجربه و شهود دست می زند و با خوانشی نو، اثر جدید در درون خلق می نماید.

5.

تجربه حسی گفتمان در رسانه

در اثر چند وجهی پستچی پابلو نرودا، ادوات تبلیغاتی، به عنوان معرف مقدماتی پروژه، قطعا بار سنگینی را بدوش داشته اند. زیرا علاوه بر بیان چندوجهی بودن اثر، نیاز به انتقال تجربه و ایجاد وابستگی احساسی به دعوت شوندگان را دارد. استفاده از تنوع مدیا و روش های متفاوت اطلاع رسانی، از جمله انتشار پوستر، بروشور، بلیت پوسترنما و کلیپ های متفاوت در سوشال مدیا، سیر پست مدرنیستی اثر را حفظ نمود. ویژگی چند وجهی بودن، در گزارشات تصویری از تئاتر، از جمله عکس های کولاژ مانند حامد کریمی پور، اثر و حتی توناژ رنگی آن به خوبی مشهود است. همچنین نگاه میان رشته ای و سیال در وجوهات و با رویکردهای متفاوت در تحلیل حاضر نیز بنایی بر خوانش پست مدرنیستی این اثر می باشد. البته در این راستا جهت خلق ابزارها، نیاز به بکارگیری به روزترین امکانات و روش ها از جمله طراحی پوستر با هوش مصنوعی بود. صدرا رمضانعلی پور در پوستر اثر، همراه المان هایی از پست، کودکی موجود کاراکتر پستچی با بازی عامر عطیمی، علاقه ذهنی وی به جمع آوری کلکسیون تمبر، اشاره به دو نامه سرنوشت ساز برای نرودا، رنگ های گرم ملایم، یادآور فضای نوستالژی بومی و لطافت روحیه شخصیت نرودا، با بازی مصطفی غلامی استادسرایی، در نخستین لایه معنایی، به معرفی داستان می پردازد. اما در لایه های زیرپوستین تصاویر که ناشی از همان استعاره سیال در متن می باشد، مفاهیم دیگری پس از تماشای نمایش توسط مخاطب کشف و برداشت می گردد. به عنوان مثال پستچی بدون تصویر، می تواند نمودی از خود تماشاگر باشد که پس از نظاره این اثر خاص، به آگاهی ای نو، از جایگاه کنونی ما در جهان کنونی و در جغرافیایی کنونی می رسد. قرارگیری تمبرها بر سر شخصیت، یادآور نفوذ افکار آزادی خواهانه نرودا در عمق افکار پستچی خواهد بود. پراکندگی تمبرها در پشت سر، نمادی از صحنه انتهای نمایش، کشتارعمومی درکودتای شیلی است. همچنین تمبرها از کشورهای مختلف، می تواند استعاره ای از کشتار جمعی در طول تاریخ و در همه ملیت ها و قومیت ها باشد. کلاه آبی پستچی، علاوه بر بیان لباس رسمی وی، نماینده موج های دریایی است که در صحنه اخر، نرودا به آن اشاره می نماید و البته شاعر و تیم موسیقی، در پایان نمایش، اجرا می نمایند. البته که خود موج های خروشان دریا و توصیف آن، استعاره ای عمیق از بیان اصلی سیال نویسنده و وضعیت پرتب و تاب جهان است. این همان توصیف از خود مترجم و کارگردان می باشد که در اولین تیزر بدون ذکر نام نمایش، منتشر شد. این ووله، مقدمه ای بر آغاز خبر یک رویداد بود که در استعاره ای از آرامش قبل از طوفان، علیرضا کوشک جلالی، همچون زبانه های آتشی که از چوب گداخته بیرون می زند، حین تماشایی دریا و گوش سپردن به موسیقی ساخته شده برای اثر، مشاهده می گردد؛ پس از تماشای تئاتر و تماشای مجدد ووله، درک می شود که گویی با استعاره ای از نرودایی معاصر مواجه هستیم؛ زیرا وی همواره دارای نگاهی نو به مفاهیمی چون عشق، هوس، نفرت، جنگ، مبارزه، پایداری و صلح بوده است. بازخوانی این ووله، سبب می گردد که مخاطب به نوعی شاهد رمزگشایی از استعاره های سیال موجود در اثر باشد و بیاموزد که انتخاب این اثر روایی از کودتای شیلی و اجرا آن در این برهه زمانی خاص، درسی از تاریخ برای تاریخ، نیز به عنوان نمادی از آنچه در جهان امروز در جریان است خواهد بود.

 

در ادامه کاربرد تکنیک های تبلیغات و مارکتینگ حسی نیز به نوعی مهر تاییدی بر این مسله است. مخاطب در تیزرهای معرفی کار که در طور هفته اجرا منتشر شد، به وفور شاهد حرکت سیال و سریع دوربین حامد کریمی پور میان صحنه اجرا و درگذر از کنار بازیگران، می باشد که دقیقا در راستای همزاد پنداری تماشاگر در حضور در صحنه بوده، به نوعی که مخاطب خود را بازیگری از بازیگران تصور می نماید. همچنین در برخی از تیزرها، که گزارشاتی رئالیستی از پشت صحنه تمرین ها ارائه گردید، انتخاب برش های تصاویر به گونه ای هوشمندانه صورت گرفت که سبب همحسی مخاطب با تیم اجرا شود؛ مخاطب با مشاهده این دسته کلیپ ها، استرس و نگرانی مشهود در چهره هنرمندان در زمان شکلگیری اثر، تفکر و کاوش های درونی هر یک ازعوامل در زمان تمرین برای ارائه بهتر، مشورت ها و سختی های اجرای کار، شادی جمعی در زمان تمرین ها را به همراه سایر اعضا تجربه می نماید و گویی وی همچون کلیه عوامل اجرایی، عضوی از خانواده تئاتر پستچی پابلو نرودا بوده و در زمان تمرین ها حضور داشته است. این امر به نوعی جانشینی و سیالیت نقش ها را سبب گردیده و در درون احساس می شود که برخی خانواده ها، همچون بلور اند و آنقد ناب که یک دنیا تلاش عاشقانه در قلب یکایک عوامل این تیم صبور و حرفه نهفته است. انتقال همه این حس ها، از مهم ترین عواملی بود که تماشگر تیزرها، خود به پاخیزد و به عنوان عضوی از خانواده نمایش، مسئولانه به معرفی اثر و دعوت از دوستان خود برای تماشای این تئاتر بپردازد. پس علاوه بر موضوعیت، متن و پرسونای جهانی نمایش، شخصیت کاریزماتیک و پرسونال برند قوی تیم اجرای این نمایش، می توان نوع برخورد صمیمانه در طراحی ادوات تبلیغاتی را یکی از عوامل موفقیت گسترش و سرعت شگفت انگیز انتشار خبر اجرای نمایش در فرآیند بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان آن دانست.

 

لینک سایت آپارات تیزر تبلیغاتی اشاره شده در متن:

https://www.aparat.com/v/ups69d5

 

6.

هنری چندوجهی برای جهان بی‌مرز، انسانی برای صلحی مشارکتی

اجرای خلاقانه یک نمایشنامه مدرن، با نگاه پست مدرنیستی، به نوعی آشنایی زدایی از اثری ست که بارها در جهان به زبان و گویش های متفاوت، ترجمه و در معرض نمایش گذاشته شده است. در این راستا می توان توجه به مفاهیمی مانند کثرت گرایی فرهنگ ها و حقوق اقلیت ها با نگاه بومیگرایانه و نوستالژیک، بیان کلیه مفاهیم و پیام ها به صورت استعاری، به کارگیری خلاقانه از ابزارها و مدیاهای متفاوت روز در اینستالیشن و سیالیت در کل اثر با ارکان متفاوت، را از ویژگی های اجرای نمایش پستچی پابلو نرودا در ایران، استان گیلان و شهرستان رشت دانست. استفاده از شاخص های چند وجهی و حسی در همه ابعاد نمایش از جمله نوشتار، گفتار و اجرا، تبلیغات، مارکتینگ و …، نیز حضور مستمر دلالت بدن و انسان به مثابه اثر هنری و ابژه، از دیگر نکات قابل تامل در این اثر ماندگار است. همچنین به علت اهمیت فرد به منزله واحد اصلی تشکل و وحدت جمعی، شاهد مرگ مولف بوده و کلیه ارکان نمایش، از مترجم، کارگردان، تا بازیگران، موسیقی و تیم اجرایی و حتی مخاطب، آزادی عمل در دخل و تصرف در اجرا را داشته اند.

در پایان روزانه اجرای نمایش پستچی پابلو نرودا در رشت، بیانیه ای به تمام پست مدرن، با نوشتار مترجم و کارگردان نمایش، قرائت می گردید که به خودی خود، به بومی ترین و شخصی سازی شده ترین شکل ممکن درخواست رعایت حقوق بشر، دموکراسی و بازار آزاد برای اقلیت تیم های تئاتری است که با هزینه شخصی خود، در به صحنه بردن نمایش کوشیده اند. بیانیه پایانی نقطه عطف روایت پستچی، در کادوپیچی از استعارات، شوک و ضربه نهایی را بر تماشاگران فرحناک از تماشای یک تئاتر کمدی وارد می آورد و وی را از مواجعه با این واقعیت تلخ جدید، متاثر می نماید؛ فلذا از همان نقطه به تمام درک می نماید که این یک تئاتر معمولی نبوده و لازم است به لایه های پنهان متن توجه نماید. در این راستا احساس یک مبارز مسئول برای معرفی و حمایت از اجرای تئاتر در عمق وجود وی بیدار می گردد؛ گویی در انتهای نمایش، خودِ مخاطب، پستچی مبارزی ست در مکتب نرودای کبیر نمایش، همان مترجم و کارگردان، که درس عشق و همدلی آموخته و این بار رسالت رساندن پیام حمایتی عاشقانه از تیم تئاتر پستچی و جامعه تئاتر، با پیشنهاد دعوت دوستان و آشنایان برای تماشا، به عهده وی گذاشته شده است؛ و این دقیقا آغاز خرده نمایشی هایی نو در بیرون از سالن نمایش و در صحنه واقعی زندگی، به نویسندگی، کارگردانی و بازی هر یک از مخاطبان برای دعوت سایر از دوستان است.؛ به همین دلیل است که با تنوع توصیفات حسی و شخصی تماشاگران از مشاهده اثر در هنگام انتشار پوستر و کلیپ ها در فضای مجازی مواجه بوده ایم و این تمرینی برای تعالی عبارت انسانیت بدون مرز خواهد بود. البته که به صورت کلی درلایه های عمیق تر این اثر استعاری و احساسی، پیشنهاد صلح و بسط عشق، در اهمیت حقوق بشر و گسترش دموکراسی، در جهانِ در آستانه جنگ و رو به افول، شاید نهایی ترین پیام روزگار و یادگار وزین این نمایشِ به یادماندنی برای جهانیان باشد

.

 

 

عکاس:حامد کریمی پور

 

 

 

آغاز سلسله‌نشست‌های «درام ایرانی‌نوشت» در خانه‌ی کتاب دبا

اولین نشست از سلسله‌نشست‌های «درام ایرانی‌نوشت» در خانه‌ی کتاب دبا، جمعه ۹ خرداد ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

به گزارش نوپیام به نقل از خبرنگار هنرنشان، خانه‌ی کتاب دبا با همکاری گروه بزرگ (الف) نمایش یوونتوس شمیرانات و موسسه فرهنگی‌هنری خانه‌ی هنر باروک، نخستین نشست از مجموعه‌برنامه‌های «درام ایرانی‌نوشت» را برگزار می‌کند.

این رویداد با محوریت گفتمان ادبیات نمایشی ایران و ترجمه‌ی نمایشنامه‌های معاصر، فرصتی است برای تأملی تازه بر روند تولید، ترجمه و اجرای متون دراماتیک در ایران امروز.

در کنار بحث‌های نظری و تجربی درباره‌ی نگارش و نشر نمایشنامه (با نمونه‌کاوی «نشر آیاس»)، بخش‌هایی از این نشست به تمرین و اجرای خوانش‌گون متون اختصاص دارد تا پیوندی زنده میان نوشتار و اجرا شکل گیرد.

اولین نشست «درام ایرانی‌نوشت» با حضور عاطفه پاکبازنیا، جواد عاطفه، محمد میرعلی‌اکبری، دبیر علمی/هنری: دکتر میرعلیرضا دریابیگی به همراه دبیر اجرایی/هنری: سارا مقدم برگزار خواهد شد.

این نشست، آغازی‌ست بر مجموعه‌ای از برنامه‌های منسجم و گفت‌وگومحور برای بازخوانی جایگاه نمایشنامه‌نویسی و ترجمه درچشم‌انداز نوشتاریِ هنر ایران.

زمان برگزاری نشست: پنجشنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۴ – ساعت: ۱۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

مکان: خانه‌ی کتاب دِبا – تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج، نرسیده به خیابان شهید سباری (آجودانیه)، پلاک ۲۱۰

 

سلسله‌نشست‌های «درام ایرانی‌نوشت»در خانه‌ی کتاب دبا

«هیپ‌هاپ، زبان نسل جدید»

مانی ارمغان شاعر و آهنگ ساز :

 

امروز جوانان ما فریادشان را در ریتم و کلمه می‌جویند،. هیپ هاپ فقط موسیقی نیست، زبان یک نسل است؛اگر این زبان را درک نکنیم،مهاجمان فرهنگی به خوبی به این زبان با جوانان صحبت خواهند

کرد

موسیقی هیپ هاپ یکی از مهم ترین ابزار های حال حاضر برای تحت تاثیر قرار دادن نسل جدیدی است که دیگر از طریق سنتی تأثیرپذیر نیستند.

رضا عليجاني تهيه كننده موسيقى و فعال فرهنگي: نسل زد در ایران با دسترسی آسان به اینترنت و فناوری‌های نوین، نگرشی متفاوت نسبت به موسیقی دارد. آن‌ها به‌عنوان مخاطبانی خردمند و بین‌المللی، از منابع متنوع موسیقی بهره می‌برند و در عین حال به دنبال ابراز هویت و بیان انتقادات اجتماعی هستند. این ویژگی‌ها موجب شده است که سبک‌های موسیقی مرسوم با تغییرات اساسی روبه‌رو شود.

 

حامد نگارش فعال رسانه

با نسل جديد بايد با زبان خودشان سخن گفت

بسیاری از جوانان امروزی برخلاف نسل‌های گذشته، با موسیقی سنتی از کودکی آشنا نشده‌اند
و مدرن شدن سبک زندگي تمایل به سبک‌های سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر مانند رپ، الکترونیک باعث کاهش جذابیت موسیقی سنتی شده است.
: بسیاری از اجراهای سنتی همچنان در چارچوب‌های قدیمی باقی مانده‌اند و نتوانسته‌اند خود را با ذائقه نسل جدید وفق دهند. بايد موسيقي سالم و تاثير گزاري اما با سبك جديد براي نسل جديد توليد كرد

دکتر مهدی افسری به سمت مشاور عالی سازمان متخصصین و مدیران ایران منصوب شد.

دکتر ایمان مصدری ریاست سازمان متخصصین و مدیران ایران در حکمی دکتر مهدی افسری را به سمت مشاور عالی سازمان در حوزه اصناف و کسب و کار ، منصوب نمود .

در بخشی از این حکم آمده است :

انتظار است در چارچوب شرح وظایف محوله و اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه های توسعه علمی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور منشا اقدامات موثری واقع گردید.

بدون شک تعامل متخصصین محترم با وزارتخانه ها و سازمان های اجرایی ذیربط و همچنین مراکز پژوهشی ، علمی و موسسات آموزش عالی دولتی و مراکز تخصصی حرفه ای می‌تواند در راستای این هم افزایی مؤثر باشد.

مباحث هوشمندانه، هشدارآمیز و انقلابی استاد رحیم‌پور ازغدی به بهانه انتشار بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم

مباحث هوشمندانه، هشدارآمیز و انقلابی استاد رحیم‌پور ازغدی به بهانه انتشار بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم

 

در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در شامگاه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴، دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی با محوریت بررسی پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، به تحلیل نقش حوزه، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارکردهای خانه گفتگو و چگونگی ارتباط روحانیت با نسل جوان پرداخت. وی تأکید کرد استقلال حوزه نباید به انفعال در برابر مسائل روز منجر شود.

 

شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، به مناسبت برگزاری همایش یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم و انتشار بیانیه بسیار مهم، ارزشمند و راهبردی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، اقدام به برگزاری نشست ویژه‌ای در پایان بخش خبری ساعت ۲۱ خود با حضور چهره‌های برجسته حوزه و دانشگاه کرده است. برنامه شب گذشته به گفت‌وگوی صریح و تحلیلی با استاد حسن رحیم‌پور ازغدی اختصاص داشت.

 

برای ادامه خبر کلیک کنید

bultannews.com/003dtF

 

کانال تلگرام بولتن نیوز|اینستاگرام بولتن نیوز|سایت بولتن نیوز

کنسرت «باغ بهار» در فرهنگسرای نیاوران

سازهای گروه موسیقی «دمساز» برای اجرای موسیقی نمایش باغ بهار در فرهنگسرای نیاوران کوک می‌شوند.

به گزارش نوپیام به نقل از  هنرنشان، نمایش «باغ بهار» توسط گروه موسیقی دمساز به سرپرستى مهناز اطهری‌نژاد، و تهیه‌کنندگی سعیده ترکاشوند، پنجشنبه 28 اردیبهشت در سالن خلیج فارس اجرا می‌شود.

در این برنامه گروه‌های نمایشی در 8 اپیزود، حرکات اقوام ایرانی از جمله آذری، لری، کردی، سماع و …. را   پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند.

اعضای گروه موسیقی دمساز را مهناز اطهری نژاد (سرپرست)، حمید قاضی (سنتور)،  بهنوش جودکی (تار)، غزاله آشورى، شمیم بقایى، صبا نسترن، فهیمه رنجورى، آیدا زینلى، بهارک کمال‌زاده (سازهای کوبه‌ای) و مریم وفایی (نى‌انبان) تشکیل می‌دهند.

گروه‌های نمایشی کنسرت نمایش باغ بهار نیز عبارتند از:

گروه آذری یاشار: یاشار عزیزی (سرپرست) و پیمان علایی، محمدحسین علیلو، امیررضا عزیزی، محمدجواد رحمتی (اجراگران)

گروه سماع سرمست: لیلا یکانی‌زاده (سرپرست) و امیر آبادی، سیاوش بیک محمدی، مهرآفرین پویا، امیرحسین علی‌پناه، آزاده ناظمی، نگار ضرابی، زهرا گماری (اجراگران)

گروه لری وارک : علی بیرانوند (سرپرست) و حسین دهنوی، حسین نوبخت، محسن رشیدی، مهدی رشیدی، محمد سرلک، زهره شهیار، بیتا لشنی، دلارام سرلک (اجراگران)

گروه کردی هله‌پرکی دالاهو: مرتضی اسماعیلی (سرپرست)، پیام علی‌ویسی، وحید لطیفی، ساسان علی ویسی، کوروش کاکاوند ، امین شیرزادی، امیرحسین رضایی (اجراگران)

موسیقی نمایش باغ بهار پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه 1404 از ساعت 20:30 در فرهنگ سرای نیاوران برگزار می‌شود و بلیت آن در سایت ایران کنسرت قابل تهیه است.

کتاب«یاران مختار» منتشر شد

چاپ کتاب یاران مختار مولف و گردآورنده استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و مدیرعامل موسسه بین المللی سفیران صلح

کتاب “یاران مختار” منتشر شد: تحلیل جامعه‌شناختی همراهان مختار ثقفی به قلم پدر صلح ایران

کتاب “یاران مختار؛ الگوهای وفاداری و مقاومت” اثر استاد ابراهیم صنوبر، پژوهشگر تاریخ اسلام و مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی سفیران صلح، به عنوان نخستین مطالعه نظام‌مند درباره جامعه‌شناسی یاران نهضت مختار ثقفی منتشر شد. این اثر با نگاهی علمی به تحلیل انگیزه‌ها، ویژگی‌ها و نقش‌آفرینی اصحاب این قیام تاریخی می‌پردازد

استاد ابراهیم صنوبر در کتاب خود با عنوان “یاران مختار” با روشی ترکیبی از تاریخ تحلیلی و جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی، به بررسی عمیق شخصیت و عملکرد یاران مختار ثقفی پرداخته است. این پژوهش که بر اساس اسناد تاریخی معتبر و با رویکردی نوین انجام شده، الگوهای رفتاری این گروه انقلابی را در پنج دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کند:

سرفصل‌های کلیدی کتاب:

تیپ‌شناسی شخصیتی یاران مختار (انقلابیون، توابان، شیعیان نخستین و…)

تحلیل جامعه‌شناختی انگیزه‌های همراهی با نهضت

نقش زنان در قیام مختار (با تمرکز بر شخصیت‌هایی مانند عمروه بنت نعمان)

بررسی انتقادی عملکرد سیاسی-نظامی یاران

درس‌های تاریخی برای جنبش‌های عدالت‌خواهانه معاصر

نکته‌ای از یافته‌های بدیع کتاب:

“یاران مختار نمونه‌ای کم‌نظیر از همگرایی گروه‌های مختلف اجتماعی حول آرمان‌های عدالت‌طلبانه بودند. این الگو می‌تواند برای جنبش‌های معاصر آموزنده باشد.”

ویژگی‌های ممتاز اثر:

نخستین پژوهش نظام‌مند درباره جامعه‌شناسی یاران مختار

استفاده از منابع دست‌اول تاریخی و تحلیل‌های نوین

جداول و نمودارهای تحلیلی درباره ترکیب نیروهای مختار

پیوست اسنادی شامل فهرست کامل یاران با شرح حال

انتصاب مهدی افسری به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران

انتصاب مهدی افسری به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران در حوزه مصالح ساختمانی و آنالیز قیمت در سطح کشور

 

از سوی قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران انجام شد؛ انتصاب مهدی افسری به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران در حوزه مصالح ساختمانی و آنالیز قیمت در سطح کشور

 

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، طی حکمی، مهدی افسری را به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران در حوزه مصالح ساختمانی و آنالیز قیمت در سطح کشور منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است:

نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی و سابقه فعالیت در این حوزه، به موجب این حکم شما را به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران در حوزه مصالح ساختمانی و آنالیز قیمت در سطح کشور منصوب می کنم.

امید است با اتکال به عنایت خداوند، در تحقق هرچه بیشتر اهداف و آرمان های اتاق اصناف ایران موفق و موید باشید.