نقشه‌ شیوع کرونا در ایران نشان‌دهنده قرمز شدن اغلب شهرها و استان‌هاست. در این شرایط سفر کردن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای گردشگر و خانواده و دیگران در پی داشته باشد.

به نقل از نوپیام، علاوه بر آن دورهمی‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی هم به گردش و شیوع بیشتر ویروس منجر می‌شود. با در نظر گرفتن چنین وضعیتی که نه می‌شود سفر کرد و نه به دیدن دوستان رفت‌، نه رستوران‌گردی و کافه‌گردی داشت،‌ حتی برخی مجاز نیستند کسب‌وکارشان را هم باز نگه دارند، پس چه کنیم؟ آن هم در آخرین هفته‌های فروردین و اردیبهشت که طبیعت در نهایت زیبایی است. به نظر می‌رسد یکی از راهکارها رفتن به پیست‌ها یا مسیرهای دوچرخه‌سواری برای اجرای یک برنامه نیم روزه باشد. در اطراف اغلب شهرها چنین امکانی وجود دارد‌، به‌عنوان مثال در غرب تهران این مسیرها در پارک‌هایی مانند چیتگر وجود دارد. پیست پارک چیتگر که از کنار درختان جنگل آن هم در مسیری پرپیچ و خم می‌گذرد یکی از حرفه‌ای‌ترین پیست‌های دوچرخه‌سواری در تهران است. البته در چیتگر ما تنها با یک پیست مواجه نیستیم و در آن چهار پیست مجزا وجود دارد که در آنجا با ارائه کارت ملی می‌توان دوچرخه هم کرایه کرد. علاوه بر این پیست در غرب تهران پیست دوچرخه‌سواری الهام در بوستان الهام را داریم،‌ این پیست دسترسی مطلوبی برای شهروندان داشته و در امتداد بلوار الهام واقع شده است. پردیسان یا پارک بانوان فدک و پیست دوچرخه‌سواری پارک ایران زمین از دیگر پیست‌های دوچرخه‌سواری غرب پایتخت هستند.

در شرق تهران پارک سرخه حصار قرار گرفته که علاوه بر قدیمی‌ترین،‌ بزرگ‌ترین پیست دوچرخه‌سواری ایران را دارد. مسیر این پیست به هشت کیلومتر می‌رسد. رکاب زدن در میان درختان جنگلی در کنار شیب مناسب پیست،‌ باعث شده دوچرخه‌سواران این پیست برایشان جذابیت زیادی داشته باشد. مشابه پارک چیتگر در سرخه حصار هم امکان کرایه دوچرخه وجود دارد و از دیگر امتیازات آن می‌توان به امکان ویژه‌ای که این پیست برای افراد کم‌توان ذهنی،‌ سندروم داون یا اوتیسم فراهم کرده اشاره کرد. آنها می‌توانند از سه‌چرخه‌های مخصوصی استفاده کنند که مخصوص‌ آنها طراحی شده است. علاوه بر سرخه حصار، پیست دوچرخه‌سواری بهاران با دارا بودن وسایل بازی برای کودکان و استفاده از رنگ‌های شاد در کنار ایمن بودن زمین آن برای جلوگیری از صدمه دیدن کودکان برای خانواده‌ها جذابیت زیادی دارد. اگر اهل دوچرخه‌سواری حرفه‌ای هستید می‌توانید پیست دوچرخه‌سواری جامین را امتحان کنید که زمین آن پستی و بلندی‌های فراوان دارد و دوچرخه‌های مخصوص کوهستان را هم اجاره می‌دهند.
در جنوب تهران هم پارک آزادگان، توسکا و پارک جنگلی دانش از جمله فضاهای مناسب برای دوچرخه‌سواری هستند. پارک جنگلی دانش دارای پیستی ۸۰۰ متری است که با توجه به فضای پردرخت و جدا بودن آن از مسیر تردد خودروها از جمله‌ پیست‌های امن محسوب می‌شود. در پارک آزادگان هم می‌توان دوچرخه کرایه و در مسیر طولانی پیست آن که به ۱۱ کیلومتر در رفت و برگشت می‌رسد دوچرخه‌سواری کرد.

در شمال تهران یکی از مناطق جذاب برای دوچرخه‌سواران پارک جمشیدیه است که البته با توجه به شیب زمین نیازمند تلاش بیشتری برای رکاب زدن اس
اما تنها تهران نیست که امکانات مرتبط با این ورزش را دارد. در همه شهرها می‌توان دوچرخه‌سواری کرد که البته با توجه به هوای پاک و سالم آنها لذت بیشتری را هم به همراه خواهد داشت. نمونه‌اش در استان مازندران و محمودآباد که پیست دوچرخه‌سواری محمودآباد آن در یک فضای جنگلی قرار دارد. در اصفهان پیست دوچرخه‌سواری آبشار را داریم که در محدوده پارکی در اصفهان قرار گرفته است و می‌تواند اوقات خوشی را برای علاقه‌مندان رقم بزند،‌ ضمن اینکه در این پارک هم امکان کرایه دوچرخه وجود دارد. در سنندج پیست دوچرخه‌سواری این شهر در کمربندی آبیدر واقع شده و یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهر است. این پیست ۷ کیلومتری از میدان حجاب سنندج شروع شده و تا حسن‌آباد ادامه دارد. در اهواز هم ایستگاه دوچرخه‌سواری کارون در محله کیان‌پارس این شهر و در بلوار ساحلی آن قرار دارد. در شیراز پیست دوچرخه‌سواری شهید گلبارنژاد در پارک کوهستانی نور را داریم که می‌تواند محلی جذاب برای گذراندن یک نیم‌روز باشد. مسیر این پیست دو کیلومتری در دامنه کوه نور واقع شده که مشرف به دروازه قرآن این شهر است.

علاوه بر این پیست‌ها که برای دوچرخه‌سواری آماده‌سازی شده‌اند در این شهرها و دیگر شهرهای ایران محل‌هایی فارغ از پیست‌ها وجود دارند که هم از اجتماع انسانی در آن خبری نیست و هم محلی مناسب برای دوچرخه‌سواری هستند. کوچه باغ‌های اطراف شهرها،‌ پارک‌های داخل محدوده‌های شهری در اولین ساعت‌های صبح، مسیرهای بین دو شهر که فضای ایمنی برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته‌اند و…

در دوران قرمز کرونا برای بسیاری از شهرها در ایران هستیم،‌ دوره‌ای که باید بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار سلامت روانی آن را سپری کنیم. در این دوران درحالی‌که تلاش می‌کنیم ارتباطمان با دیگران را محدود به فضای مجازی کرده و از دیدارهای حضوری بپرهیزیم، دوچرخه‌سواری می‌تواند راهکاری برای آزاد کردن ذهن ما از مشغله‌های یک هفته پر استرس باشد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پنج =