رضا صادقی، فعال پزشکی در درمان سرطانی و آنکولوژی در مورد وضعیت بیماران سرطانی در کشور گفت: متاسفانه با روند رو به سرطان در کشور مواجه هستیم؛ در خانم ها سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات و کولون بسیار شایع است.
وی با بیان اینکه هرماه ۱۰۰ بیمار برای پرتودرمانی به این بیمارستان مراجعه می کنند، افزود: بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان شهدای تجریش با قدمت حدود ۵۰ سال با دارابودن بخش مجزا جهت شیمی درمانی (بستری و سرپایی) و دو دستگاه شتابدهنده خطی به منظور پرتودرمانی آماده ارائه خدمات به بیماران است و نیز با امکانات نرم افزاری پیشرفته، آمادگی ارائه خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی به صورت کامل برای همه بیماران از اقصی نقاط کشور است.
صادقی با اشاره به مشکلات بیماران سرطانی در زمینه تهیه دارو گفت: برای تامین دارو برای این بیماران دچار مشکلات عدیده ای هستیم، داروهایی که وارداتی بوده و الان به خاطر شرایط تحریم وارد نمی شود و بیماران با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
وی درخصوص تولید این داروها در کشور اضافه کرد: داروهایی به کمک شرکت های دارویی در داخل تهیه می شود اما عمده مشکلات ما مربوط به پرتودرمانی است و در مان بیماران سرطانی وابسته به تجهیزات و دستگاه های شتاب دهنده خطی است که اکثر این تجهیزات از خارج از کشور وارد ومی شود.
صادقی ادامه داد: اغلب این دستگاه ها از سال های قبل وارد کشور شده اند و برای تامین و نگهداری نیاز به پشتیبانی و تامین قطعات دارند.
این فعال پزشکی در حوزه رادیوتراپی و درمان سرطان با بیان اینکه در بخش دولتی پرتو درمانی هزینه ای ندارد، افزود: مشکل اعظم این است که زمانی که دستگاه خراب می شود قطعات آن در کشور موجود نیست و روند طولانی تهیه از خارج کشور و ترخیص از گمرک حداقل چندماه زمان می برد که با از چرخه درمان خارج شدن دستگاه تا زمان تعمیر، باعث تعطیلی مرکز و عقب افتادن روند درمان بیماران می شود.
وی با انتقاد از عدم حمایت دولت در این زمینه گفت: قطعه برای این دستگاه ها به سختی وارد می شود؛ چون شرکت هایی که مسئول پشتیبانی تجهیزات هستند اغلب انحصاری بوده و در انبار خود ندارند و بنا بر نیاز مراکز، قطعات را خریداری می کنند که تا چند ماه ترخیص آن از گمرک طول می کشد؛ دولت نیز هیچ حمایتی ندارد و تامین قطعات با ارز نیمایی بدون هیچ گونه ارز تخصیصی انجام می شود.
این فعال پزشکی با اظهار امیدواری نسبت به تغییر دولت گفت: امیدواریم با تغییر سیاست، بیماران سود ببرند و با فرآوانی قطعات و دستگاه های شتاب دهنده خطی و دستگاه های به روز دنیا در کل کشور، درمان را در شهر و منطقه خودشان انجام بدهند.
وی بابیان اینکه متاسفانه درمان سرطان در کشور از درمان های نوین پرتودرمانی دنیا عقب هستیم، افزود: درمان های بروز پرتو درمانی وابسته به دستگاه شتابدهنده خطی است و دستگاه های قدیمی موجود در کل کشور امکان درمان های به روز دنیا را ندارد و نیاز است با درایت دولت جدید، تجهیزات به روز تر و درمان های بروزتر را شاهد باشیم.
دکتر صادقی در پایان خواستار تامین قطعات و تجهیزات دستگاه های رادیوتراپی به مقدار لازم برای مراکز و تسهیل در ترخیص قطعات از گمرک شد تا بتوان زودتر تعمیر دستگاه های شتابدهنده خطی را انجام داد و درمان و خدمت به بیماران شتاب بگیرد.
صادقی با اشاره به سردرگمی بیماران مبتلا به سرطان برای درمان نوین پرتودرمانی در شهرستان ها گفت: بیماران در بسیاری ازشهرستان ها دسترسی مناسب به تجهیزات به روز پرتودرمانی را ندارند و برای درمان مجبور به مراجعه به مراکز پرتودرمانی تهران و یا مراکز استانها با بعد مسافت طولانی می شوند که در این راه با مشکلات زیادی اعم از مواجهه با ابتلا به کرونا و اقامت و هزینه های پیش رو درگیرند و این امر سبب سردرگمی بیماران مبتلا به سرطان می شود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =