یاسر احمدوند، به‌مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک نوشت: «معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد به این پرسش بپردازد که چگونه می‌توان فرهنگ را به معنای حقیقی و ناب آن در دسترس کودک قرار داد.»
کتاب رسانه بهتری برای کودک است
به نقل از نوپیام ، در متن این پیام آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد

پیام تبریک به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک

روز جهانی و هفته ملی کودک را به عموم مردم و به اندیشمندان، نویسندگان و فعالان در حوزه کودکان و نوجوانان و به‌ویژه به خود کودکان و نوجوانان عزیز ایران اسلامی تبریک می‌گوییم. چهره کودک امیدبخش‌ترین تصویری است که انسان مشاهده کرده است. کودکان همیشه نویدبخش آمدن فردا بوده‌اند، آن‌ها سازندگان فردایند و ما را هم به آینده می‌رسانند. به رغم همه این امیدها و شادی‌ها، در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز و در هر فرصتی باید از حقوق کودک برای داشتن و برای دانستن دفاع کرد.

امروز به رغم همه پیشرفت‌ها، هنوز شاهد تصاویر ناگواری از حضور کودکان در عرصه‌های کار و تأمین معیشت هستیم، هنوز کودکانی هستند که از درس و بازی باز مانده‌اند و بزرگسالی می‌کنند. همه ما وظیفه داریم که برای چنین شرایطی چاره‌ای بجوییم.

بیایید یک‌بار دیگر با نگاهی از منظر کودک به دنیای امروز و فردای او نگاهی بیاندازیم و ببینیم که چگونه می‌توان امروز و فردایی بهتر برای او ساخت. وقتی شرایط کودکان امروز را مشاهده می‌کنیم، او را تحت سیطره مجموعه‌ای از محصولات رسانه‌ای غربی و شبه‌غربی می‌یابیم که خودآگاهی او را نشانه رفته‌اند.

کودک مجالی برای تخیل و تفکر پیرامون امروز و فردایش ندارد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چیزهایی که از کودک امروزی سلب شده است، بازی واقعی و کتاب واقعی است. کودکان امروزی بازی‌های بومی را فراموش کرده‌اند و کتاب‌های فاخر به زبان خودشان را در دسترس ندارند.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وظایف همیشگی خود را در همین عرصه تعریف می‌کند و تلاش دارد از همین موقعیت مهم، به این پرسش بپردازد که چگونه می‌توان فرهنگ را به معنای حقیقی و ناب آن در دسترس کودک قرار داد. پیش از این، زیرساخت‌هایی برای این تلاش فراهم شده و تجربه‌هایی به دست آمده است.
برای نمونه، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان توانست فضاهای جدیدی برای کودکان خلق کند که در کنار یکدیگر و برای یکدیگر می‌توانند کتاب بخوانند و خودشان با همان آزادی و شادی کودکانه که دارند، در کارهای فرهنگی مشارکت کنند. دیگر رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی همچون تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، روستاهای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران‌، و پویش‌های کتاب‌خوانی موضوعی همگی به نوعی بخش مهمی از برنامه‌ها را با تمرکز و تأکید بر فضاهای جدید فرهنگی برای کودکان به انجام رسانده است.

بی‌شک، کتاب رسانه بهتری برای کودک است، چراکه خیال او را هم، همان‌طور که هست، به مشارکت می‌جوید و از این راه ذهن و فکر کودک را فعال و پویا می‌کند. این تجربه‌ها که با همراهی و مشارکت نهادهای ذی‌ربط و مؤثر در سطوح ملی و محلی به اجرا رسیده است، به خلق ایده‌هایی انجامیده است که هم اکنون در شهرها و روستاهای مختلف ایران شکوفا می‌شوند و در اختیار دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی قرار می‌گیرد.

معاونت امور فرهنگی در راستای مأموریت خود، به حمایت از برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در سراسر ایران اسلامی ادامه خواهد داد. امروز کودکانی داریم که خانواده تشویق به خواندن می‌کند و دیگر نهادهای فرهنگی و آموزشی در سطح ملی و منطقه‌ای همچون وزارت آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری‌ها، بسیج، و رسانه‌ها، وارد همکاری با این مجموعه برنامه‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی شده‌اند. تسهیلگران بومی آموزش دیده، با ارتباط گرمی که با کودکان و نوجوانان برقرار کرده‌اند، به اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها کمک می‌کنند. معاونت امور فرهنگی به حمایت از برنامه‌ها و شبکه نیروهای فعال برآمده از بطن و متن این برنامه‌ها ادامه خواهد داد. امروز به مدد شبکه‌های اجتماعی بچه‌ها کتاب‌هایی که خوانده‌اند را به دوستانشان در سراسر ایران معرفی می‌کنند که خود نویدبخش الگوهای تازه‌ای برای ترویج کتاب و خواندن است که از اعماق فرهنگ بومی شهرها و روستاهای ایران، با همه تکثر قومی و زبانی آن‌ها، برآمده است. کودکان عضو این برنامه‌ها به درستی به این آگاهی رسیده‌اند که مسیر آینده از راه خواندن میراث مکتوب روشن می‌شود. خانواده‌ها به اهمیت کتاب پی‌ برده‌اند و مروجان و تسهیلگران بومی کتاب‌خوانی در پی آزمودن شیوه‌های نو در ترویج کتاب هستند. آن‌ها پیش از این نشان دادند که می‌توانند تهدیدی همچون کرونا را تبدیل به فرصتی برای کتاب‌خوانی کرد.

در سطح تولید آثار فاخر علمی و فرهنگی، بیش از هر زمانی به استقبال نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب و محصولات فرهنگی می‌رویم. نویسندگان، تصویرگران، و ناشران خلاق و پرکار ایرانی این میدان را سرشار از آثار خوب و ارزنده‌ای کرده‌اند. ضمن ادامه حمایت‌ها از خلق آثار برآمده از فرهنگ والای ایرانی اسلامی، این معاونت آمادگی حمایت از ترجمه و انتشار بین‌المللی این آثار هم در برنامه قرار داده است.

از فرصت روز جهانی و هفته ملی کودک استفاده کرده و با تبریک دوباره این روز به همه آن‌هایی که دغدغه کودکان و تعلیم و تربیت آنان را دارند، از ایشان دعوت می‌کنیم که با ارائه پیشنهادها و نظرهای خود ما را در توسعه فرصت‌های فرهنگی و آموزشی در جهت رسیدن به عدالت فرهنگی یاری کنند. به رغم همه مشکلات و نابسامانی‌ها، خوشبختانه به مدد نیروهای خیرخواه و پیگیری که در این عرصه حضور دارند، می‌توانیم فضاهای بهتر و بیشتری را برای آموزش و فرهنگ‌پذیری کودکان و نوجوانان این سرزمین فراهم آوریم.»

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 17 =