نویسنده کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» حتی از کسب و کار و پول در آوردن نیز برداشتی معنوی دارد که برگرفته از تعالیم دینی است.
به نقل از نوپیام، کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن»؛ روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ، کتابی از بهزاد دانشگر است که زندگی مدیر جوان موفق یک شرکت دانش‌بنیان به نام نوید نجات‌بخش را روایت می‌کند. محمدحسین فاضل، کارشناس حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی تازه‌ترین اثر دانشگر پرداخته که به این شرح است:

بهزاد دانشگر از نویسندگان تازه‌نفس و خوش‌آتیه است که با اندک آثار منتشر شده مورد توجه مخاطبان و منتقدان ادبی قرار گرفته و آثارش در جشنواره‌های ادبی خوش درخشیده است. او حالا می‌نویسدــداستان، فیلم‌نامه‌ انیمیشن، زندگی‌نامه، تاریخ شفاهی و… . حاصل این نوشتن‌ها شده چند تایی کتاب که برخی‌شان کم‌تر دیده شده‌ و تعدادی بیش‌تر، مثل داستانـمقاله‌ «دختران آفتاب» که افتخار تقریظ رهبری را بر پیشانی دارد و مشارکت در مجموعه ‌کتاب «چهارده خورشید، یک آفتاب» که زندگی‌نامه‌ متفاوتی است از حیات طیبه اهل بیت‌(ع). و «ادواردو» که در برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره‌ اسلام و مسیحیت، قلم زرین و دوسالانه‌ کتاب اصفهان برگزیده یا شایسته‌ تقدیر شده است. او در آخرین اثر خود، «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن»، بُعد دیگری از موضوعاتی را که به آنها می‌پردازد، به نمایش گذاشته است.

«تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» روایت نوید نجات‌بخش است که یک انسان معمولی است. شخصیت اصلی این کتاب مدرک کارشناسی‌اش را با معدل 14 دریافت کرده، نه پول آنچنانی دارد و نه ارثی که بتواند کار بزرگی انجام دهد. اما او یک ویژگی دارد که تمام سرمایه‌اش می‌شود و با آن کار بزرگی انجام می‌دهد که دنیا را شگفت‌زده می‌کند. نوید مغازه کپی و زیراکس دارد و روزی تصمیم می‌گیرد از آن ویژگی استفاده کند. آن ویژگی صرف فعل «ما می‌توانیم» است. اما به همین راحتی‌ها هم نیست. تمام ارگان‌ها، مشاوران و اساتید دانشگاه او را از این کار منع می‌کنند. مسیر پر پیچ و خم و مبهم بروکراسی اداری، مشاورین و اساتیدی که خودشان به هیچ‌جا نرسیده‌اند و شاید حسودی‌شان می‌شود کسی این همت را داشته باشد که به آنها نشان دهد که می‌شود، با تمام قدرت و توان جلوی او صف ایستاده‌اند، اما نوید همه آنها را کنار می‌زند و به آنچه که می خواهد می‌رسد.

شاید مخاطب کتاب در نگاه اول به این فکر بیفتد که این کتاب هم مانند هزاران عنوان کتابی که در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود، قصد دارد راه‌های موفقیت را به عنوان یک فرمول جادویی به آنها آموزش دهد. کتاب‌های پر رنگ و لعاب و مشتری‌پسندی که در قفسه کتابفروشی‌ها به مخاطب چشمک می‌زنند و لابد می‌گویند: دوست عزیز! رمز خوشبختی و موفقیت تو در دستان من است!

کتاب جدید دانشگر تلاش دارد داستان یکی از جوانان این کشور را پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه روایت کند؛ در برهه‌ای که او به دنبال ایجاد یک شغل است و با مسیر پر فراز و نشیبی روبرو است. شخصیت اصلی داستان تلاش دارد با وجود همه سنگلاخ‌هایی که در این مسیر قرار دارد، با توجه به روایات اهل بیت(ع) و توصیه رهبر انقلاب، یک کاری کند که رنگ و بوی ایرانی داشته باشد: «سنگفرش هر خیابان …، قورباغه‌ات را قورت بده …، ولی همیشه کتاب را که می‌بستم، حس می‌کردم خب، حالا باید چه کار کنم؟ انگار یک فیلم دیده باشم درباره ژاپن یا آلمان. خب، بعدش؟ اینجا که کره و ژاپن نبود. آلمان و فرانسه نبود. این راه‌ها و روش‌ها، این حرف‌ها مال فرهنگ آن‌ها بود. همین شد که خیلی از همان بچه‌ها بعدها حس کردند این روش‌ها را در ایران نمی‌شود اجرا کرد. حس کردند در ایران چنین موفقیتی در انتظارشان نیست. بعد چمدان‌هایشان را بستند، مدارکشان را جمع کردند و رفتند یک سوی دیگر. چندتایی کانادا، چندتایی انگلستان، ایتالیا، سوئد، آلمان، ژاپن. حق هم داشتند. با آن تعریفی که توی آن کتاب‌ها از موفقیت آمده بود، کانادا و انگلستان و چنین کشورهایی جای بهتری بودند برای موفق شدن».

کسانی که با موضوعات کتاب‌های بهزاد دانشگر آشنا هستند، می‌دانند که او تا به حال بر روی موضوعاتی کار کرده که بیشتر جنبه معنوی داشته‌اند نه مادی، اما این کتاب با موضوع کسب و کار که اساساً در نگاه فعلی ما انسان‌ها یک امر مادی است، با بقیه کارهایش فرق می‌کند و ممکن است این سؤال در ذهن مخاطب جرقه بزند که ظرفیت «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» چه بوده که دانشگر را به این سمت کشانده است؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید نگاهی انداخت به برداشت نویسنده از مسائل پیرامون خود. به نظر می‌رسد نویسنده کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» حتی از کسب و کار و پول در آوردن نیز برداشتی معنوی دارد که برگرفته از آداب و تعالیم دینی است. هرچند این برداشت بی‌راه هم نیست. ما در روایات بسیار داریم که کار حلال را مقدس می‌داند. اساساً کار یک امر قدسی است. انسان با کار کردن به خدا راه پیدا می‌کند؛ این برداشت بر خلاف نگاه امروز ما است که کار کردن را مساوی با اندوختن ثروت تعریف می‌کند. دانشگر در واقع در خلال بیان این ماجرا و زندگی جوانی به نام نوید نجات‌بخش، برداشتی معنوی از کار و تلاش را ارائه می‌دهد؛ برداشتی که این روزها در هیاهوی فعالیت‌ها و دغدغه‌های اقتصادی گاهی گم می‌شود.

با این نگاه، نوید نجات‌بخش که به سراغ کاری نشدنی می‌رود و آن را شدنی می‌کند و به همه ثابت می‌کند که ما می‌توانیم، در اصل مجاهدی است که در جبهه اقتصادی جهاد می کند. این نگاه یک نوع برداشت معنوی و الهی به کسب و کار است که نویسنده به بهانه روایت زندگی نوید نجات‌بخش، آن را با بهترین مدیوم رسانه به مخاطب منتقل می‌کند. از منظر راوی، مسیر طی شده اهمیت دارد: این متن حاصل گفت و گو های من (نگارنده) و نوید نجات بخش و دیدارهای مکرر من از بهیار صنعت سپاهان در سال 1395 است. ولی این متن در این سال‌ها توفیق نشر نمی‌یافت تنها به یک دلیل. نوید نجات‌بخش نگران بود که این متن در پی بت‌سازی از او و برجسته کردنش باشد. در این سال‌ها، مدام تکرار می‌کرد نوید نجات‌بخش اهمیتی ندارد. این مسیر است که اهمیت دارد؛ مسیری که نوید نجات بخش با پیمودنش توفیقات زیادی به دست آورده است. پس باید از مسیر گفت… و اگر نبود تأکید رهبر انقلاب در روایت فتوحات اقتصادی و علمی و صنعتی، شاید همه توضیحات من بی‌ اثر می‌ماند. پس اگر جایی بیش از اندازه به وی پرداخته شده است، حاصل ناتوانی نگارنده در روایت مسیر بوده، نه خواسته نوید نجات‌بخش.

نکته بعدی که در این کتاب بسیار به چشم می‌خورد که بی‌ربط به نکته قبلی نیست، حضور خدا در تک‌تک لحظه‌های زندگی نوید نجات‌بخش است. مخاطب در هر چند صفحه با این حضور مواجه می‌شود؛ نکته‌ای که می‌توان آن را وجه تمایز کتاب دانشگر با بسیاری از کتاب‌های پرفروش موفقیت دانست. در اکثر این دسته از کتاب‌ها این «انسان» است که موضوعیت دارد. آنها تمام تلاششان را می‌کنند که به مخاطب بقبولانند که هیچ چیزی وجود ندارد که تو را نجات دهد. خودت هستی در این دنیای وا نفسا و خودت، باید دست روی زانوی خود بگذاری و بدون کمک دیگران، خودت را نجات دهی. «انسان» در این دسته از منابع محور است و دیگر مسائل، زیر سایه او رنگ می‌بازد.
در کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» ماجرا برعکس است. نویسنده با کمک راوی نشان می‌دهد که اگر انسان در هر کاری که می‌کند و هر قدمی که برمی‌دارد، خدا را در نظر نگیرد، به موفقیت واقعی دست نخواهد یافت. نویسنده با استفاده از ابزارهای و تکنیک‌های داستان‌نویسی، با بیانی غیر مستقیم این موضوع را به مخاطب خود گوشزد می‌کند. از این منظر، شخصیت‌پردازی کتاب با کمک بهره بردن از فضاسازی، گفت‌وگو و … به خوبی انجام شده تا مخاطب را با خود همراه کند.

کتاب حاضر توسط نشر معارف با قیمت 35 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =