نقی دارا از شرایط قرمز این بیمارستان و افزایش شمار کودکان زیر 17 سال مبتلا به کرونای انگلیسی خبر داد.

به نقل از نوپیام- برخلاف روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور که تحقیقات نشان می‌دادند ابتلا به کرونا در کودکان بسیار کمتر و خفیف‌تر از افراد با سنین بالا است، اکنون با شیوع گسترده گونه جهش‌یافته انگلیسی درصد ابتلای کودکان به کرونا نیز افزایش یافته است.

باید بدانیم که اگر در موج‌های پیشین، ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا بیشتر مربوط به سالمندان بود، اما درحال حاضر کودکان، نوزادان و گروه‌های سنی نوجوان و جوان نیز درگیر این ویروس هستند و حتی مرگ نیز در میان آن‌ها رخ می‌دهد.

به گفته رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز امکان ابتلا به کرونای انگلیسی در کودکان و نوجوانان بیش از دیگر افراد وجود دارد. با توجه به آخرین آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا در 24 ساعت گذشته که عدد 155 را نشان می‌دهد، آمار جان باختگان کرونا در کشور برای چندمین بار سه رقمی شد که این بار افرادی در تمامی سنین از جمله کودکان ممکن است در میان این آمار باشند.

نقی دارا، فوق تخصص گوارش و کبد اطفال و عضو کمیته پیوند بیمارستان کودکان مفید و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به ابتلای کودکان به کرونا به ویژه گونه جهش‌یافته و انگلیسی آن گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش ابتلای کودکان به ویژه کودکان زیر 17 سال به بیماری کرونا، وضعیت بیمارستان مفید نیز در شرایط اضطراری و قرمز قرار دارد و تمام بخش‌ها اعم از بخش کووید 19، آی‌سی‌یو و همچنین بخش عفونی کووید 19 در مرز تکمیل ظرفیت است.

او افزود: گونه جهش‌یافته انگلیسی کووید 19 برخلاف کرونای چینی هم تظاهرات متفاوتی در علائم بیماری دارد و همچنین ارگان‌های مختلفی از بدن را درگیر می‌کند و همینطور دارای شدت انتقال بیشتری نیز است. کرونای انگلیسی علاوه بر این عوامل طیف گسترده‌تری از سنین را درگیر می‌کند به شکلی که درحال حاضر کودکانی از دوره نوزادی، شیرخوارگی، اوایل کودکی و کودکان تا زیر 17 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است جان خود را نیز از دست بدهند.

این پزشک فوق تخصص بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه افزایش شمار کودکان مبتلا به کرونای انگلیسی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی است، بیان کرد: قطعا دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی در این روند افزایشی بی‌تاثیر نبودند و علاوه بر آن رعایت نکردن نکات بهداشتی مانند زدن ماسک و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ از عواملی هستند که باعث شده‌اند در این لحظه تهران و خیلی از نقاط کشور به وضعیت خطرناک و هشدار دهنده قرمز برسند.

او افزود: از نظر درمانی عبور از این دوره بحرانی به جز همکاری مردم و رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، امکان‌پذیر نخواهد بود. چرا که این بیماری درمان قطعی و مشخصی ندارد و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به آن غلبه کرد و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کرد.

دارا درباره اینکه کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای چه تدابیری برای مواجهه با این بیماری باید داشته باشند، گفت: بیماری‌های زمینه‌ای انواع مختلفی دارند. بعضی از این بیماری‌ها باعث نقص سیستم ایمنی بدن می‌شوند مانند کسانی که تومور دارند، تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دارای دیابت هستند، مشکلات حاد ریوی دارند، بیمارانی که عمل پیوند داشته‌اند و… . این افراد به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیش از همه در خطر ابتلا به کرونا هستند و در صورت ابتلا درصد جان‌باختن این افراد بالاتر از دیگر مبتلایان است.

این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد درباره تمهیداتی که در بیمارستان کودکان مفید برای کنترل شرایط فعلی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این تمهیدات توسط کمیته کنترل عفونت گرفته شده که بر اساس آن بایستی آمار بخش‌های مربوط بیماران الکتیو کم شود و تدابیر لازم را برای افتتاح بخش‌های کووید 19 افزایش دهیم و همچنین از بستری بیمارانی که امکان درمان آنها تا چند هفته آینده وجود دارد اجتناب شود مگر بیمارانی که در شرایط اورژانسی قرار داشته باشند.

او افزود: همچنین تصمیم گرفته شد از ازدحام بیماران در محیط درمانگاه جلوگیری شود و بیمارانی که امکان مشاوره تلفنی را دارند ویزیت شوند مگر بیمارانی که به شکل جدی نیاز به مراجعه به بیمارستان را داشته باشند.

دارا در پایان با اشاره با اینکه بیماران مبتلا به کرونا و نیازمند بستری به طور روزانه به بیمارستان مفید مراجعه می‌کنند، بیان کرد: شرایط فعلی به گونه است که به طور روزانه افرادی در بخش‌های کرونایی بیمارستان بستری می‌شوند اما به همان اندازه نیز کودکانی هستند که بهبود یافته و مرخص می‌شوند. شرایط بیمارستان در وضعیتی است که تمام تلاش پرسنل پذیرش تمامی مراجعان است اما بیمارانی که شرایط قرنطینه خانگی و درمان در منزل را دارند پس از معاینه و توصیه‌های لازم به خانه برمی‌گردند و تنها کسانی بستری می‌شوند که به شکل جدی نیازمند شرایط درمانی بیمارستانی باشند.

گفتنی است تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، تعداد دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سیزده =