سی و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به ایستگاه پایانی خود رسید و برندگان این دور از جشنواره امشب در سالن مرحوم عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی معرفی می‌شوند.
به نقل از نوپیام ، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در سالن مرحوم عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با اجرای محمدرضا مقدسیان آغاز شد.

در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان 34 فیلم‌ها در بخش‌های بین الملل، بلند داستانی، ویدیویی، پویانمایی، کرونا روایت، مسابقه اصلی و… شرکت کردند. نامزدهای بخش اصلی این دور از جشنواره عبارت اند از پسران دریا به تهیه‌کنندگی بهروز نشان، لیپار به تهیه‌کنندگی سعید خانی و میان صخره‌ها به تهیه‌کنندگی محمد احمدی. نامزدهای بخش بین‌الملل معرفی نشده و در این مراسم برندگان خود را خواهند شناخت.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال مانند سال گذشته به‌خاطر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بصورت ترکیبی آنلاین و فیزیکی برگزار شد.

اما در ابتدای این مراسم با پخش ویدیویی از بازی مرحوم فتحعلی اویسی در فیلم مریم و میتیل، یاد و خاطره این بازیگر گرامی داشته شد. بعد از این با پخش صحبت‌های شهردار اصفهان درباره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و با موضوع تلاش هنرمندان و ارزش کار آنان برای ارتقای هویت ملی و دینی کشور مراسم ادامه پیدا کرد. سپس کلیپی از بخش‌هایی از فیلم‌های حاضر در جشنواره نمایش داده شد و بعد از این مقدسیان برنامه را به صورت رسمی اجرا کرد.

او با خسته نباشید به تابش دبیر جشنواره و دست اندرکاران این برنامه، به مدیران و مسئولین فرهنگی و سینمایی جشنواره مانند خزاعی، حمیدی مقدم و هیأت داوران سلام و خیر مقدم گفت.

مقدسیان بعد از این دبیر جشنواره را برای بیان سخنان خود بروی سن دعوت کرد. تابش با سلام و تشکر از داوران و صاحبان محترم آثار و همینطور مدیران سینمایی و سفیران کشورهای خارجی صحبت‌های خود را آغاز کرد. او بیان کرد که در این چند روز شاهد تلاش من و همکارانم برای برگزاری جشنواره ای در شان سینمای ایران بودید. اینکه چقدر موفق بودیم را مخاطبان باید بیان کنند. اما هرچه ما در توان داشتیم را به کار بستیم تا لبخند بر لبان کودکان بنشانیم. 2220 داور کودک در این جشنواره حضور داشتند. امیدوارم نتیجه این دور از جشنواره به کام مخاطبان شیرین آمده باشد.

وی ادامه داد: داستان جشنواره و سینمای کودک طولانی تر از عمر مدیران سینمایی کشور است. در هر دوره ای مدیرانی تلاش می‌کنند تا درخت سینمای کودک را مراقبت و حرس کنند. اما می‌دانیم که ریشه‌های این درخت تنومند با بطن فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی هزاران ساله تغذیه می‌کند. این نهاد ریشه‌دار زیست و بقا داشته و دارد و رشد و بالندگی خود را ادامه می‌دهد. امیدوارم ثمره این شجره در سال‌های بعد موفق‌تر از تمام دستاوردهای این دوره باشد. اطمینان دارم تقویت ارتباط میان مخاطبان و سینما منجر به بسط و تجربه سینما و اندیشه‌های نو و ساخت آینده‌ای درخشان برای اینگونه ارجمند رقم خواهد زد. ضمن پذیرش کم و کاستی‌های جشنواره و سینمای کودک که برعهده بنده است، از تلاش همکارانم تشکر می کنم و از همگی خداحافظی می‌کنم.

جوایز بخش بین‌الملل

مجری برنامه بعد از اتمام صحبت‌های تابش اجرای مراسم را با اعطای بخش جوایز بین‌الملل ادامه داد.

رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، جایزه سیفژ را که یکی از قدیمی‌ترین نهادهای دولتی فعال جهانی در زمینه امور سمعی و بصری کودکان از سال 1955 در بروکسل تحت نظر یونسکو کار می‌کند را با همراهی پوران درخشنده به “مهدی جعفری” کارگردان فیلم “یدو” اهدا کرد.

در بخش پویانمایی کوتاه جایزه این بخش توسط “مهرداد اسکویی” مستندساز کشور به “میگول آنایابرتا” برای فیلم “مادربزرگ من ماتیلدا” از مکزیک اهدا شد. این جایزه به نماینده فرهنگی کشور مکزیک اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی جایزه پروانه زرین به “فرانچسکا کانیپا” برای “سکوت رودخانه” از کشور “پرو” داده شد.

جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری نیز در این بخش به “مرتضی نجفی” فیلمبردار “یدو” اهدا شد. همینطور “روهان روهان” آهنگساز فیلم “سومی” از هند تقدیر شد.

پروانه بهترین دستاورد فنی و هنری نیز به “پدبزرگ من یک فضایی است” از کرواسی رسید.

در بخش بعدی نوبت به بهترین بازیگران بین‌الملل رسید. دیپلم افختار بهترین بازیگر توسط “گلاره عباسی” به گروه بازیگران فیلم “محافظ برادر” از ترکیه اهدا شد. پروانه زرین بهترین بازیگر نیز به “یاسین حبیب‌پور” برای بازی در فیلم “پسران دریا” از ایران اهدا شد. وی از بابل برنده این جایزه شد.

برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه “فرهاد توحیدی” نویسنده به‌روی سن آمد و جایزه پروانه زرین را به “افشین هاشمی” و “حسین قاسمی جامی” برای “پسران دریا” اهدا شد. هاشمی در میان صحبت‌هایش یاد و خاطره مرحوم “فرشته طائرپور” را گرامی داشت.

برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی در بخش بین‌الملل “رسول صدعاملی” کارگردان سینمای ایران روی سن آمد. این کارگردان بیان کرد که “اگر تمرکز روی تولید آثار سینمای کودک و نوجوان باشد در کوتاه‌ترین مدت مسیر کشورهای دیگر مانند ترکیه و کره طی می‌شود و ما نیز مانند آنان منتفع خواهیم شد. امیدوارم که توجهمان را روی فیلم‌های کودک و نوجوان بیشتر کنیم.

پروانه زرین بهترین کارگردانی برای فیلم “یدو” از ایران در بخش بین‌الملل اهدا شد. جایزه ویژه هیأت داوران نیز توسط فریدزاده به فیلم “لوسیا” ساخته “خوان پاتو” از اسپانیا اهدا شد.

جایزه پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل به‌همراهی محمد خزاعی و علیرضا تابش به “محمدرضا مصباح” برای فیلم “یدو” اهدا شد.

خزاعی ریاست سازمان سینمایی در سخنان کوتاهی بیان کرد که از آقای تابش و از همکاران او تشکر می‌کنم. در شرایط سختی تلاش کردند تا این جشنواره ادامه پیدا کند. تمام نقدهایی که به جشنواره‌ها شده است در موقعیت‌های مدیریت جشنواره نبوده است. کمبود پول و نبود فیلم‌های شاخص به‌خاطر مشکلات مالی همه باعث می‌شود که جشنواره سخت شود. جای آقای انتظامی خالی است که تا دو هفته قبل مشغول بودند؛ جشنواره حاصل مدیریت ایشان است. نکته پایانی اینکه سینمای کودک احیا شده و احیاتر می‌شود.

بخش ملّی

کرونا روایت

ایلیا رمضانی برای “فضای زندگی ”

در بخش بعدی دیپلم‌های افتخار دبیر جشنواره که جایزه ویژه دبیر جشنواره بود، اهدا شد.

نوآوری و بداعت

حبیب احمدزاده برای “افسانه بناسان و غول چراغ جادو”

کسب و کار و ترغیب مخاطب کودک

بهروز مفید برای “بام بالا”

تصویری متفاوت از نوجوانان سیستان و بلوچستان

حسین ریگی کارگردان “لیپار”. وی جایزه خود را به “علی لندی” هدیه کرد.

در ادامه برنامه با پخش کلیپی از مرحوم “محمد ابوالحسنی” نام و خاطره وی گرامی‌ داشته شاد. شیخ الاسلامی دوست و همکار مرحوم ابوالحسنی با بیان نکاتی درباره وی اشاره کرد که روزی که او قصد داشت تا رویاها را به عمل برساند بسیاری حرف او را باور نکردند اما امروز می‌بینیم که نتیجه کار او عملیاتی شده است و حتی سودآوری نیز دارد. او امید را رها نکرده است و همیشه در بیمارستان امید را ادامه داده است.

در ادامه از خانواده این انیمیشن‌ساز فقید تقدیر بعمل آمد.

وب‌سری

فریاد بیات برای مجموعه “آشمچز” و “یک اشتباه دیجیتالی”

پویانمایی کوتاه

فهیمه قبادی برای پویانمایی کوتاه ” آی دی”

فیلم‌های داستانی کوتاه

متین رکن برای فیلم “منم سمیرا”

فیلم‌های بلند داستانی

کریم رناسیان برای فیلم “راز قلعه”

در بخش بعدی کلیپی از شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نمایش داده شد. در ادامه جایزه شهید “بهنام محمدی” معرفی شود. این جایزه توسط حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی اینگونه توضیح داده شد که جایزه ای است برای تقدیر از شهدای کودک و نوجوان که این راه به لطف خدا بعد از جنگ تمام نشده است و قهرمانان نوجوان کشور در بزنگاه‌ها نقش خود را ایفا می‌کنند. این جایزه با افتخار به “نبی قلی زاده” کارگردان فیلم بلند داستانی “پسرم رسول” اهدا شد.

این فیلم محصول روستایی از استان کرمان بود. کارگردان فیلم جایزه خود را به شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد و گفت در مدت فیلمبرداری بارها بعلت سیل و مشکلات زیست محیطی دچار مشکل شدیم و برای همین روند کار دچار موانع فراوانی شد. برخی به فیلم انتقاداتی نظر فنی داشتند که علت این انتقادات همین مشکلاتی بود که بیان شد.

بهترین دستاورد هنری

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم “لیپار”

جایزه زاون قوکاسیان

“بام بالا” به کارگردانی سید جمال سید حاتمی

بهترین بازیگر

“آندیا یحیی پور” برای بازی در فیلم “میان صخره‌ها”

بهترین فیلمنامه

امیرمحمد عبدی برای «بامبالا»

بهترین کارگردان

حسین ریگی برای «لیپار». ریگی بار دیگر یاد و نام شهید علی لندی را گرامی داشت و از حضار خواست تا بچه‌هایی که در فیلمش بازی کرده بودند را تشویق کنند.

جایزه ویژه هیأت داوران

مختار عبداللهی برای «میان صخره‌ها». عبداللهی نیز یاد علی لندی را گرامی داشت و از مسئولین خواست تا به مشکلات مردم زلزله زده روستای “اندیکا” استان خوزستان توجه کنند.

اما قبل از پایان بخش آخر، با پخش کلیپی از مرحوم “فرشته طائرپور” با صدای “منوچهر شاهسواری” یاد و خاطره او گرامی داشته شد. شاهسواری روی سن آمد و درباره این شخصیت سینمای کودک لحظاتی را صحبت کرد.

در ادامه “علی شاکری” فرزند مرحوم طائرپور روی سن آمد و توسط تابش مورد تقدیر واقع شد.

بهترین فیلم سینمایی

جایزه این بخش توسط خزاعی و تابش به صورت مشترک به بهروز نشان برای فیلم “پسران دریا” اهدا شد.

در پایان، جشنواره سی و چهارم بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان با نمایش کلیپی از مرحوم شهید علی لندی یاد و نام این نوجوان قهرمان را گرامی داشت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =