یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در شرایط فعلی اگر ائمه جمعه راجع به مسأله روز صحبت می‌کنند، بهتر است به نوعی حکم مرهم روی زخم مردم را داشته باشند و با مردم همصدا باشند. سعی در توجیه رفتارهای نابه‌جای مسئولان، مردم را ناراحت می‌کند.
به گزارش نوپیام و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : محمود صادقی در گفت‌‌و‌گو با ایلنا، در خصوص اظهارات اخیر ائمه جمعه و توجیه برخی مشکلات معیشتی و انداختن بار همه مشکلات بر گردن مردم، بیان کرد: نماز جمعه ماهیت سیاسی دارد اما به نظر می‌رسد که قبل از ماهیت سیاسی، بیشتر رسالت عبادی و اخلاقی دارد و توصیه به تقوا از لوازم خطبه‌های نماز جمعه است.
وی افزود: قاعدتاً اگر مردم از تریبون نماز جمعه پیام تقوا را دریافت کنند، رسالت اصلی نماز جمعه انجام می‌شود. موضوع اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی از اولویت‌هاست البته طبیعتاً شخصی که توصیه به تقوا و اخلاق می‌کند، طبق آموزه‌های قرآنی باید خود وارستگی اخلاقی داشته باشد تا بتواند در بین مردم مؤثر باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جنبه‌های سیاسی به معنای سیاست عام در نماز جمعه باید مطرح شود اما ورود به مسائل سیاسی و جناحی، شأن بالای جایگاه امامت جمعه و تریبون نماز جمعه را تقلیل می‌دهد و یکی از دلایل کاهش جمعیت حاضر در نماز جمعه‌ها این است که بسیاری از مردم احساس می‌کنند که تریبون‌های نماز جمعه در جهت اهداف سیاسی و جناحی مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرند و متأسفانه این موضوع شأن این جایگاه را تنزل داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم اظهار کرد: ظاهراً وقتی شرایط و دولت‌ها تغییر می‌کند، منطق برخی از ائمه جمعه نیز تغییر می‌کند. یکبار مطرح می‌کنند که مردم باید تنگناها را تحمل کنند اما در شرایط دیگر دائماً منتقد دولت می‌شوند که وضع معیشتی مردم خوب نیست. به عنوان مثال در دولت آقای روحانی ترییون ائمه جمعه به تریبون مدافع معیشت مردم تبدیل شده بود اما با تغییر شرایط و در زمان دولت فعلی، گویا گفتمان دولت احمدی‌نژاد تکرار می‌شود و مردم را به تحمل تنگناها دعوت می‌کنند.

صادقی اضافه کرد: متأسفانه این ضد و نقیض‌گویی‌ها در درجه اول موجب سلب اعتماد مردم و بدبینی آنها به این جایگاه مهم می‌شود.

وی بیان کرد: واکنش‌های مردم به صحبت‌های اخیر آقای صدیقی، نشانگر عصبانیت و ناراحتی مردم است یعنی به جای اینکه صحبت‌های ایشان مرهمی بر دردها و رنج‌های مردم باشد، حکم نمک پاشیدن روی زخم مردم را پیدا می‌کند؛ مخصوصاً با استفاده نا به جا از آیات قرآنی. قرآن می‌فرماید: «اگر مردم ایمان بیاورند و ‌تقوا داشته باشند، برکات را از زمین و آسمان نازل می‌کنیم»؛ این آیه قرآنی تفسیر خود را دارد و در زمان خاص خود باید مورد استفاده گیرد. اما یک امام جمعه با استناد به این آیه، سختی معیشتی مردم را به بی‌تقوایی آنها نسبت می‌دهد، طبیعی است که این امر موجب عصبانیت مردم می‌شود. این جایگاهی که از لحاظ مذهبی، جایگاه مقدسی است، به اغراض سیاسی آلوده و موجب بدبینی مردم می‌شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: در شرایط فعلی اگر ائمه جمعه راجع به مسأله روز صحبت می‌کنند، بهتر است به نوعی حکم مرهم روی زخم مردم را داشته باشند و با مردم هم‌صدا باشند. سعی در توجیه رفتارهای نا به جای مسئولان، مردم را ناراحت می‌کند.

وی افزود: آقای سید احمد خاتمی در خصوص شیوع مفاسد نیز به بیانی از امام علی استناد و آن را نوعی دیگر تفسیر کردند و ادعا کردند که در زمان امام علی هم فساد بوده و مردم نباید انتظار داشته باشند که فساد نباشد. در صورتی که در زمان انقلاب از خطبه‌های امام علی(ع) در جهت گسترش عدالت و مبارزه با فقر استفاده می‌شد و تأکید می‌شد بر اینکه علما نباید در برابر بی‌عدالتی ساکت بنشینند اما امروز برای توجیه شرایط موجود و رفتار مسئولان، حتی خطبه‌های عدالت‌گرایانه امام علی (ع) هم فراموش می‌شود و برای توجیه شرایط، شبیه‌‌سازی می‌کنند و می‌گویند در آن زمان نیز فساد بوده است.

صادقی خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوعات به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بازمی‌گردد چون همزمان در بسیاری از خطبه‌های شهرهای مختلف صدای یکسانی به گوش می‌رسد؛ گویا سیاستگذاری‌ها به صورت بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود و متناسب با شرایط روز از آن استفاده ابزاری می‌کنند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =