حمید ناصر: من تحول بزرگی را در تئاتر امروز ایران می بینم. تغییرات و حرکت هایی که روی به سوی تعالی دارد.
به گزارش پایگاه خبری نوپیام و به نقل از یکتاپرس – مهمان گفتگوی امروز ما حمید ناصر تهیه کننده و مدیر تولید تئاتر است. این گفتگو را با هم بخوانیم:

در ابتدا برای آشنایی بیشتر از خودتان برای ما بگویید؟

بیوگرافی: حمیدناصر(ناصری) متولدتهران شغل هنری :مدیرتولیدو تهیه کننده تئاتر و اخیرا سینما. حدود بیست تئاتر اجرا داشتم و دو تئاتر در جشنواره بین المعلی فجر و تهیه کننده و مدیرتولید در تئاتر
در موردفعالیت هایی که انجام دادید توضیح می دهید؟

تئاترهایی که به عنوان مدیر تولید در آنها حضور داشته ام و اجرا رفته است عبارتند از:

من میخواهم زنده بمانم: احمد ارجمندی/ فولاد هرگز زنگ نمیزند: سیروس همتی/یک شاخه گل سرخ: سیروس همتی/قربانی: یوسف فریدپور/فیش آباد: سیروس همتی/ تقدیم به ایتالو کالوینو: منصور صلواتی/حانیه: فرید یوسف پور/پروانه و یوغ: مراد اسکندری/ کلارینت: سیروس همتی/ بر پهنه دریا: شهرام مسعودی/مانیفست تلخ به روایت من: بهار براتی/شبی که گوزن ها در آتش سوختند: فرید یوسف پور/ مُزا مُزا: سیروس همتی/ صبح به خیر: سیروس همتی اجرا شده در جشنواره فجر/مکعب: رستا رضوی اجرا شده در جشنواره فجر خیابانی و اطلسیهای پر پر شده به کارگردانی مهتاب عسگری و شب بلندیلدا به کارگردانی ناصر آویژه

کسانی که در این راه برای شما تاثیر گذار بودن ؟

کسانی که در این عرصه خیلی به من کمک کردند، اول مرحوم پدرم محمدناصری از بازیگران نمایش سنتی و تعزیه بودند که از کودکی همراه ایشان گاهی روی صحنه حاضر می شدم.
و بعد استادسیروس همتی و فریدیوسف پور و در سینما محمدحسین فرحبخش و پویاپورمعانی کمک شایانی به من کردند.

تئاتر کشور را در چه حدی می بینید؟

من تحول بزرگی را در تئاتر امروز ایران می بینم. تغییرات و حرکت هایی که روی به سوی تعالی دارد. امیدوارم بعد از پایان دوران کرونا دوباره ارزش های بزرگ این هنر قدیمی بیشتر در جامعه دیده شود.

بهترین تئاتری که دیده اید؟

تعدادی از تئاتر های خوب و ماندگاری که تا به امروز افتخار تماشایشان را داشته ام می توان به دندون طلای استاد داوود میر باقری ، سقراط حمیدرضا نعیمی، نامه تمام مادران محمد رحمانیان و مزا مزا سیروس همتی اشاره کرد که تئاتر آخر (مزا مزا) از کار هایی بود که به عنوان مدیر اجرایی افتخار همکاری داشته که با استقبال خوب تماشاچی هم روبرو شد.

آیا تئاتر ما امکان جهانی شدن دارد؟ چه مشکلاتی در این مورد وجود دارد ؟

تئاتر ایران پتانسیل جهانی شدن را از لحاظ عشق به کار و استعداد کارگردانی و بازیگری دارد. بنظرم بزرگترین مشکل ما در تئاتر برای عرضه به دنیای هنر، مشکل زبان است. اگر مردم دنیا با زبان قدرتمند فارسی آشنایی داشتند، آن وقت جا برای بالندگی این هنر ارزشمند باز می شد. شاید عدم تسلط بازیگران ما به زبان انگلیسی هم عامل باز دارنده ای باشد.

مشکلات هم زیاد است مانند عدم امکانات تمرینی، نداشتن امنیت شغلی باعث جا ماندن تئاتر از حد مطلوب امروز است .به عنوان مثال بازیگر خوب تئاتر مگر چقدر درآمد دارد که فقط دغدغه بازی داشته باشد. کارگردان یا نویسنده تئاتر هم فقط بخاطر عشق به صحنه و مردم هست که کار می کند.
گاهی ماه ها تمرین و انرژی صرف می شود و در نهایت چند ماه بعد در بازبینی کار رد شده یا بازبین های محترم درخواست تغییر یا حذف دیالوگ های کار را می کنند که ممکن است کل جریان داستان نمایش با این اصلاحات به کل تغییر کند.
نقش ادبیات در تئاتر چه اندازه است؟

ادبیات پای ثابت این هنر است. مگر می شود این همه دیالوگ وزین و تاثیر گذار را از پیکره ی تئاتر جدا کرد؟ نویسندگان نمایشنامه ها همگی که از قبیله قلم هستند و بدون وجود آن ها، تئاتر گم گشته ای دارد که خود در آن گم گشته است.

چه علتی باعث شده تا بازیگران درجه چندم سینما هم از بازیگران پرتوان تئاتر شناخته تر هستند؟

نبودن سالن های حرفه ای تئاتر و عدم آشنایی اکثر شهرها با ذات تئاتر باعث شده عامه مردم حتی یک بار هم سالن تئاتر را از نزدیک ندیده اند اما فیلم های سینمایی در تمام شبکه ها و تمام پلتفرم ها قابل دسترسی هستند .و این خیلی به دیده شدن بازیگران کارهای تصویری کمک می کند.

چند کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر کشور را نام ببرید؟

از کارگردان ها ی خوب تئاتر می توانم از:
محمدرحمانیان/ حمیدرضا نعیمی/ سیروس همتی/ دکترقطب الدین صادقی هادی مرزبان و…

و ازبازیگران خوب تئاتر هم می توان از:
سروش طاهری/سامان دارابی/شهرام مسعودی/محمدهادی عطایی/ علی یعقوب زاده/ آرزو نبوت/ آزیتا نوری وفا/ مانلی حسین پور/ الهه زحمتی، نام برد.

و حرف آخر؟

در انتها از مسئولین خواهشمندم در شرایط پیش آمده جهانی و بیماری همه گیر کرونا که بسیاری از اهالی تئاتر را خانه نشین کرده و از درآمد محروم هستند، مساعدت خود را شامل این قشر گردانده و حداقل حق طبیعی این قشر که داشتن بیمه و امنیت شغلی هست را جامه عمل بپوشاند.
موضوع بعدی پیشنهاد ضبط حرفه ای تئاترها و پخش از شبکه های سیما و پلتفرم های پربازدیدی مثل فیلیمو و نماوا … را دارم که هم باعث دیده شدن بیشتر بازیگران و عوامل تئاتر شده و هم می توان از تبلیغات و اسپانسر شدن ها درآمدی را عاید تئاتر گرداند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دو =