صدور حکم بی‌گناهی جوان آمریکایی که در جریان اعتراضات سال گذشته دو نفر را به قتل رساند، باعث شکل گرفتن موج تازه‌ای از اعتراضات در این کشور شده است.
به گزارش نوپیام و به نقل از تسنیم، دادگاهی در آمریکا روز جمعه یک جوان را که در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در سال گذشته دو مرد را به قتل رسانده بود، تبرئه کرد؛ تصمیمی که احتمالا می‌تواند به یک جنجال تازه در آمریکا تبدیل شده و بار دیگر باعث داغ شدن بحث ها درباره حق حمل سلاح و حد و مرز مربوط به دفاع از خود در این کشور شود.

هیئت منصفه ریتنهاوس 18 ساله را در تمام اتهامات – دو مورد قتل و یک مورد تلاش برای قتل به دلیل مجروح کردن فرد سوم و دو مورد به مخاطره انداختن امنیت تظاهرات ازطریق ایجاد حریق، شورش و سرقت _ در تاریخ 25 آگوست 2020 در منطقه کنوشا در ویسکانسین بی‌گناه دانست.

هرچند ریتنهاوس پس از شنیدن حکم دادگاه نتوانست احساسات خود را کنترل کند و از شدت خوشحالی به گریه افتاد اما در بیرون از دادگاه ده ها معترض پس از شنیدن حکم با در دست داشتن دستنوشته و پلاکاردهایی اعتراض خود به حکم صادر شده را نشان دادند.

ریتنهاوس در تاریخ مذکور به ضرب گلوله جوزف روزنباوم 36 ساله و آنتونی هوبر 26 ساله را به قتل رساند و شلیک گلوله وی باعث پراه شدن بخشی از بازوی گایگ گروسکروتس 28 ساله دش. ریتنهاوس در پاسخ به اتهامات وارده اعلام کرده بود که صرفا قصد دفاع از خود را داشته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز که نگران عواقب پس از صدور چنین احکامی به نظر میرسد روز جمعه با حمایت از تصمیم دادگاه از مردم این کشور خواست تا با آرامش به این موضوع واکنش نشان دهند.

بایدن در این رابطه گفت:‌ هرچند حکم صادره در کنوشا باعث نگرانی و عصبانی شدن بسیاری از آمریکایی ها خواهد شد، باید بپذیریم که هیئت منصفه نظر خود را اعلام کرده‌اند.

با اینحال واکنش‌ها در نقاط مختلف کشور کاملا دوگانه بوده است. بسیاری از سیاستمداران به این حکم انتقاد داشته و از سوی دیگر مدافعان حمل سلاح از آن حمایت کرده‌اند.

این جوان که به یک شخصیت محبوب در بین راست گرایان افراطی آمریکا تبدیل شده و حتی دونالد ترامپ نیز از وی ستایش کرده بود که در مقابل معترضان صرفا از خود دفاع کرده است.

انجمن سیاهپوستان کنگره در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای اعلام کردند: این منصفانه نیست که سیستم قضایی ما به یک شورشی مسلح اجازه دهد که آزاد شود.

برخی از فعالان سیاهپوست آمریکا نیز روز جمعه اعلام کردند پلیس و دادگاه های این کشور درصورتی که اگر یک سیاهپوست به غیر از این نوجوان به عنوان متهم در مقابل قاضی قرار میگرفت، رفتار بسیار خشن تر و متفاوتی از خود بروز می‌دادند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: واقعیت دردناک حاکی از آن است که سیستم کیفری کشور –و جامعه – ما مبتنی بر برتری سفیدپوستان و نژادپرستی علیه سیاهپوستان است.

پس از صدورحکم دادگاه، پلیس روز جمعه در بزرگترین شهر اورگون از وقوع یک شورش خبر داد. 200 نفر در پورتلند اقدام به شکستن شیشه ها و پرتاب سنگ به سمت پلیس کردند.

این احتمال وجود دارد که پس از صدور حکم دادگاه در روزهای آتی آمریکا بار دیگر به صحنه اختلاف میان حامیان حمل سلاح و راستگرایان افراطی در مقابل سیاهپوستان و حتی مهاجرینی تبدیل شود که معتقدند سیستم قضایی آمریکا رفتار متفاوت و بعضا تبعیض آمیزی دربرابر رنگین پوستان دارد و پرونده ریتنهاوس هم اخرین مثال عینی در این رابطه است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =