یک متخصص ارتوپد و جراح لگن با هشدار در خصوص مصرف خودسرانه کورتون و دگزامتازون برای پیشگیری از کرونا، گفت: مصرف خودسرانه کورتون به دلیل پیشگیری از کرونا باعث سیاه‌ شدگی استخوان سر ران می‌شود.

به نقل از نوپیام، افشین طاهری اعظم در برنامه «طبیب» در خصوص مصرف خودسرانه کورتون برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا گفت: در افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند، در اوایل بیماری طبق پروتکل‌های درمانی کووید قبل از فاز آزاد شدن ویروس در بدن برای مهار آن از دگزامتازون استفاده می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما برخی نیز به دلیل پیشگیری از ابتلاء و یا پیشگیری از عوارض حاد کووید خودسرانه اقدام به مصرف کورتون و یا مصرف دگزامتازون می‌کنند که اولاً سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد و دیگر اینکه باعث سیاه‌شدگی سر استخوان ران می‌شود.

این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: الان که حدود یک سال و نیم از آغاز شیوع کرونا گذشته بیماران بسیاری با درد کشاله ران به ما مراجعه می‌کنند که وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم دچار سیاه‌شدگی سر استخوان ران هستند، البته این به معنی این نیست که اگر در فاز حاد به دلیل اینکه سر استخوان ران‌تان سیاه می‌شود از مصرف کورتون امتناع کرده و بگویید به خاطر عوارض آن را استفاده نمی‌کنم چون عدم مصرف آن در آن زمان ممکن است شما را به سمت وخیم شدن بیماری اصلی و مرگ سوق دهد.

طاهری اعظم در ادامه تأکید کرد: موضوع صحبت این است که اگر به دلیل پیشگیری از کووید و اینکه بیماری حاد نشود خودسرانه از کورتون و دگزا استفاده می‌کنید باید این قضیه کاملاً قطع شود اما اگر اجبارا به توصیه پزشک و طی مراحل درمانی از آن اسفاده می‌کنید به دلیل اینکه جریان خونی که در سر ران دارید خیلی حساس است اگر دردی در کشاله ران حس کردید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا آسیب به مرحله حساس نرسد.

وی عنوان کرد: چراکه اگر این آسیب به سر استخوان ران، در مراحل اولیه بیماری باشد امکان اینکه با تزریق سلول بنیادی یا عمل خاصی بتوانیم جریان خون را برقرار کنیم و مانع تخریب مفصل فرد شویم وجود دارد اما اگر این مرحله بگذرد دیگر چاره‌ای جز تعویض مفصل وجود ندارد، پس افرادی که دچار کرونا شدند و به اجبار درمان دگزا برای آنها انجام شده اگر درد کشاله ران داشتند این افراد باید حتماً سریع مراجعه کنند تا بررسی‌های دقیق بر روی آنها انجام شود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =