محققان در دانشگاه پنسیلوانیا نوعی بینی الکترونیکی توسعه داده اند که قادر است بیماری سرطان را از روی نشانه های آن تشخیص دهد. این ابزار جدید ساخته شده به صورت هوشمند توانسته بسیاری از سرطان ها را از روی نمونه خون و در شرایط آزمایشگاهی با دقت ۹۰ درصد شناسایی کند.

به نقل از نوپیام، بسیاری از بیماریهای سرطانی نشانه های مختلفی ایجاد می کنند. این ترکیبات آلی فرار از طریق بو های ایجاد شده و همچنین تغییر نسبت قابل تشخیص هستند. به همین دلیل محققان تلاش کردند تا از طریق استشمام این بوها پیش از بیماری آن را شناسایی کنند. به عنوان مثال در آزمایش های اولیه از سگها برای تشخیص افراد مبتلا به سرطان ریه استفاده شد.

هم اکنون با توسعه بینی الکترونیکی هوشمند می‌توان با دقت بیشتری وجود این مواد آلی را حتی در هوا تشخیص داد. همچنین این ابزار هوشمند توانایی تشخیص برخی بیماری های سرطان مانند مری، معده و حتی ریه و پروستات را نیز خواهد داشت.

بینی الکترونیکی در آینده می‌تواند در شناسایی سرطان هایی که تشخیص آن در حالت عادی بسیار دشوار است مورد استفاده قرار بگیرد. سرطان هایی مانند پانکراس یا تخمدان نیز از جمله این سرطان ها محسوب می شود.

در دستگاه های ساخته شده مانند بینی هوشمند نوعی حس گر قرار داده شده که با استفاده از الگوریتم های خاص می تواند ترکیبات آلی فرار را با استفاده از نمونه های از پیش تعیین شده بسنجند. همچنین با استفاده از الگوریتم ساخته شده میزان گسترش سرطان و حتی خوش خیم یا بدخیم بودن آن نیز قابل تفکیک است. این ابزار هوشمند در آینده قادر خواهد بود در پیشگیری و تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان ها مورد استفاده قرار بگیرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 5 =