«آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی» با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات بومی حوزه امنیت دربرابر نمونه‌های خارجی آغاز به کار کرد.
سازمان فناوری اطلاعات با هدف ارتقای کیفی محصولات بومی حوزه امنیت دربرابر رقبای خارجی، آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی راه‌اندازی کرد. سامان‌دهی فضای کسب‌وکار محصولات بومی در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ امنیت زیرساخت‌های کشور، صدور گواهی محصولات امنیتی، حمایت از ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی امنیتی، حمایت از تولید پشتیبانی و به‌کارگیری محصولات داخلی در حوزه امنیتی ازجمله اهداف این آزمایشگاه است.

به‌ نقل از نوپیام، مراسم رونمایی این آزمایشگاه امروز، ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، مجازی برگزار شد. اداره‌کل ارزیابی امنیتی محصولات فاوا از سال ۱۳۹۱ عهده‌دار راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی حوزه امنیت اطلاعات بوده و کار ارزیابی و آزمایش محصولات و صدور گواهی‌نامه را انجام داده است. بااین‌حال، کیفیت و کارایی محصولات در ارزیابی‌ها مشخص نیست و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در جنبه‌های رقابتی و صادراتی آن‌ها شده است؛ درنتیجه این وضعیت، آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات حوزه امنیت راه‌اندازی شد.

سازمان فناوری اطلاعات قصد دارد با ارزیابی و کارایی و صحت خروجی محصولات بومی و ارتقای آن‌ها در حوزه امنیت اشتغال ایجاد کند تا امکان صادرات محصولات امنیت در فضای مجازی فراهم شود. مدیر اداره‌کل ارزیابی امنیتی محصولات فاوا در همین زمینه به بومی‌سازی محصولاتی ازجمله SIM، ضدبدافزار، فایروال، کنترل صنعتی و VPN اشاره می‌کند که در دست ارزیابی هستند.

سازمان فناوری اطلاعات عقیده دارد رونمایی آزمایشگاه ارزیابی محصولات امنیتی باعث دقیق‌ترشدن روال ارزیابی محصولات بومی این حوزه می‌شود. به‌گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، استفاده از محصولات حوزه امنیت در فضای مجازی همواره با تردید همراه و این تردید ممکن است محرکی برای ارتقا سطح کیفی محصولات باشد.

امیر ناظمی اضافه کرد با افتتاح امروز، تولیدکنندگان محصولات حوزه امنیت می‌توانند به‌طور خودخواسته و خوداظهارانه برای دریافت گواهینامه امنیت اقدام کنند. به‌گفته ناظمی، اکنون سه گواهی مرکز افتا و سازمان فناوری اطلاعات و سازمان پدافند غیرعامل یکی شده است که این امر به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان را خلق بازار به‌جای مجریگری توصیف کرد. معاونت امنیت سازمان فناوری هم می‌گوید اجبار به ارزیابی کیفی در سال‌های گذشته به ارتقای سطح امنیت محصولات داخلی منجر نشد. ابوالقاسم صادقی دراین‌باره اظهار کرد:

بیش از یک سال است که الزامات امنیتی در فضای مجازی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است؛ اما سازمان فناوری اطلاعات به‌دنبال ارزیابی اجباری نرم‌افزارها در پروژه آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی نیست. می‌خواهیم رقابتی در این حوزه بین سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی ایجاد کنیم. شرکت‌هایی که محصولاتشان را برای ارزیابی معرفی می‌کنند، صاحب امتیازهای ویژه‌ای می‌شوند و محصولات خود را به‌راحتی در بازار می‌توانند عرضه کنند.

صادقی تأکید کرد هدف سازمان فناوری راهنمایی و مشاوره‌دادن به دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای استفاده از محصولات دارای استاندارد است. به‌گفته‌ او، نتیجه فرهنگ الزام و اجبار در حوزه امنیت افزایش حجم آسیب‌پذیری‌ها و آلودگی‌های فضای سایبر بوده است. وی اضافه کرد ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات خارجی در آزمایشگاه‌های سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات نیز در دست بررسی است.

در این مراسم، رئیس پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات نیز امنیت فضای مجازی را مهم‌ترین زیرساخت کشور در حوزه ارزیابی نرم‌افزارهای داخلی دانست؛ حوزه‌ای که به‌دلیل نبود نقشه‌راه کلان، با مشکل مواجه است و پیشرفتی در آن دیده نمی‌شود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 16 =