براساس آخرین اخبار بدست آمده، درهای مسروقه یک کلیسای باستانی پس از 50 سال به قبرس بازگردانده شدند.

یک در دو لنگه متعلق به قرن هجدهم میلادی که حدود 50 سال پیش از کلیسای آگیوس آناستازیوس در قبرس دزدیده شده بود، به دولت این کشور بازگردانده شد.
استرداد این در باستانی به یک دعوی حقوقی پایان داد که بیش از دو دهه پیش آغاز شده بود؛ تاسولا حاجیتوفی، کنسول افتخاری قبرس در هلند که بخاطر کمک به استرداد آثار تاریخی ربوده شده از زادگاهش شناخته می شود، در دهه 1990 میلادی کشف کرد این در به غارت رفته در حال حاضر در کالج هنر کانازاوا واقع در اوساکای ژاپن نگهداری می شود. به استناد کتاب خاطرات او، شکارچی تمثال (2017) کالج کانازاوا این درها را به قیمت 14 میلیون ین معادل 140 هزار دلار از یک دلال هنری هلندی در لاهه خریده بود.
در باستانی مورد بحث یک در هلالی شکل پرزرق و برق طلایی رنگ است که در قسمت بالای آن صحنه بشارت تولد عیسی مسیح توسط جبرئیل به تصویر کشیده شده و در قسمت پایین آن چهار قدیس معروف.

اداره آثار باستانی قبرس با صدور یک اعلامیه از بازگشت این در دولنگه که بدنبال اشغال نظامی این کشور به دست نیروهای ترکیه به سرقت رفته بود، به عنوان یکی از مشهورترین و پیچیده ترین پرونده های استرداد در تاریخ یاد کرد. البته این تنها مورد از استرداد آن دسته از اشیای تاریخی قبرس نیست که در دهه 1970 میلادی از این کشور به سرقت رفتند. یک دادگاه آمریکایی در سال 1990 به بازگشت چهار موزائیک بیزانسی به کلیسای ارتدوکس یونان و جمهوری قبرس رای داد که پس از قاچاق به یک دلال هنری اهل ایندیانا فروخته شده بودند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + پانزده =