⚫️ به مناسبت نزدیک شدن ماه محرم و ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام، آیت الله العظمی مدرسی نکاتی چند را به خطبای منابر حسینی متذکر شدند. ایشان طی این سخنان بر ضرورت بهره‌گیری از منابر حسینی در جهت آگاهی دینی تأکید کرده و سهل‌انگاری در استفاده از این فرصت را خیانتی بزرگ به اهداف امت اسلامی برشمردند.

معظم‌له رهنمودهایی را به این ترتیب بیان کردند:
اول: «ضرورت افزایش آگاهی نسبت به مصیبت کربلا، چرا که آنچه در کربلا گذشت در تمام تاریخ بی‌مثال است. ائمه علیهم السلام بارها فرموده‌اند: (هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نیست یا اباعبدالله)، از این رو خطبای حسینی باید با بیان شیوا و رسا از مصیبت امام حسین علیه السلام سخن بگویند».

آیت الله العظمی مدرسی همچنین اظهار کردند: «شدیدترین ابتلا برای انسان قساوت قلب است و درمان آن گریه و شیون است، شاید حکمت الهی در بلاهایی که اولیای خود را با آن‌ها گرفتار کرده است همین باشد که با گریه و زاری بر مصایب آنان از قساوت قلب رها شویم. در واقع ذکر مصیبت اهل بیت راهی برای آمادگی قلب‌ها برای پذیرش موعظه و افزایش آگاهی است».

دوم: «خطبای حسینی با سخنان خود باید وجدان امت اسلامی را بیدار کنند. امت اسلامی رنج‌ها و مشکلات بسیاری را متحمل شده است. همچنین که آرزوها و آمال بسیاری نیز دارد. خطبا نباید در برابر آنچه در جامعه می‌گذرد سکوت کنند، بلکه باید با مطرح کردن مشکلات راهی برای اصلاح امور و حل معضل‌ها پیدا کنند. همچنین خطبا باید در اصلاح روابط مردم با یکدیگر بر اساس ارزش‌های اخلاقی و اسلامی بکوشند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امت اسلامی را به رعایت این ارزش‌ها و دوری از کینه‌توزی، حسد و نفرت نسبت به همدیگر در ظاهر و باطن، سفارش کرده است».

آیت الله العظمی مدرسی در ادامه بر ضرورت درک معنی عبارت (سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم) که در زیارت امام حسین (ع) آمده، تأکید کرده و فرمودند: «بر هر مؤمنی واجب است که دوستی و دشمنی او بر حول محور امام حسین (ع) باشد».

سوم: «ضرورت ترسیم نقشه‌ی راهی برای اصلاح امت، به این صورت که برای اصلاح امور مردم به آن‌ها یک برنامه عملی کامل داده شود و به سخن تنها بسنده نشود. امام حسین (ع) تنها یک اصلاح‌طلب نبود، بلکه خود راهی برای اصلاح امت بود».

ایشان محقق شدن این امر را بیان شیوه و عملکرد امام حسین (ع) در تمامی موقعیت‌های زندگی عنوان کردند تا هر کسی که بخواهد حسینی باشد، بر اساس استطاعت و قدرت خود به ایشان اقتدا کند و در راه اصلاح از امام حسین (ع) الگو بگیرد. معظم‌له این کار را مستلزم احاطه کامل خطبا به مشکلات مردم و وضع جامعه دانستند تا بتوانند یک برنامه عملی برای حل مشکلات و اصلاح امور ارائه کنند و مردم را به طور صحیح راهنمایی کنند.

آیت الله العظمی مدرسی در خاتمه بیاناتشان خطاب به وعاظ و خطبای منابر حسینی عنوان کردند: «سخنِ تنها، اثرگذار نیست بلکه نیت و عزم پاک و خالصانه شما است که بر جامعه تأثیر می‌گذارد. کلمات تعبیر و بیانی است از این نیت خالصانه در جهت دستیابی به اهداف والای منبر حسینی».
‏almodarresi.com/fa/3205

🔹کانال تلگرام
‏t.me/almodarresi_fa
🔹صفحه اینستاگرام
‏instagram.com/almodarresi_fa

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =