آیت الله العظمی سید محمدتقی مدرسی از جنبش‌های سیاسی در جهان اسلام خواستند با رعایت شیوه اعتدال و میانه‌روی اسلام به خودسازی بپردازند. شیوه‌ای که به معنی بهره‌گیری از هدایت وحی، نور عقل و تجارب نوین است.

همچنین ایشان خاطر نشان کردند: «جنبش‌های اسلامی باید پیشگام عمل به میراث اسلامی باشند، بدون اینکه به جنبشی سلفی و بی‌انعطاف تبدیل شوند. افزون بر اینکه در استفاده از تمدن نوین نیز باید پیشگام شوند. اعتدال از سویی به معنی حفظ میانه‌روی و از سویی دیگر به معنی عدم شیفتگی و تمایل به دیگران بدون درک واقعیت‌هاست».

معظم‌له در ادامه اظهار کردند: «ملت‌های اسلامی، جنبش‌های سلفی که قصد کم‌اعتبار کردن میراث عصر جدید را دارند، نمی‌پذیرند؛ همچنان که جهت‌های سیاسی سکولار که دین و ارزش‌ها را کنار گذاشتند نیز قبول ندارند. جنبش‌هایی که توانستند از میراث گذشته درس بگیرند و به اصالت احترام بگذارند و در همان حال از دستاوردهای عصر نوین نیز بهره ببرند، توانستند اعتماد ملت‌های اسلامی را به خود جلب کنند».

آیت الله العظمی مدرسی با بیان اینکه منطقه ما در حال گذار از تجربه‌ای جدید است و گروهی به سبب سهل‌انگاری، قسمتی اساسی از سرزمین مسلمانان در افغانستان را تصرف کرده است، به این گروه توصیه کردند:

اول: «دوری از افراط‌گرایی که سبب بی‌اعتباری و در نهایت دیکتاتوری و سرکوب می‌شود، پذیرش تجدد و نیز پذیرش گروه‌ها و فرقه‌های مختلف افغانستان».

دوم: «عدم اعتماد و تکیه به شرق و غرب، تجربه اعتماد به شرق در دهه نود اشتباه بود همان‌طور که اعتماد به غرب در سال‌های اخیر نیز نشان داد که اشتباه است. قدرت‌های غربی زمانی که دیگر ماندن در افغانستان برایشان سودی نداشت، به شیوه‌ای نامناسب این سرزمین را ترک کردند».

سوم: «افغانستان از زمانی که راه ابریشم از آن منحرف شد، از تمدن نیز دور ماند. کسانی که در آینده افغانستان را حکومت می‌کنند باید از توسعه امکانات در آن، استخراج معادن، فعال کردن نیروی انسانی، اهتمام به آموزش عالی، پیشرفت صنایع و کشاورزی و ایجاد روابط متوازن با جهان و به خصوص کشورهای هم‌جوار فروگذاری نکنند».

چهارم: «اهمیت ورزیدن به جوهره اسلام و اجرای ارزش‌های والای آن که سبب پیشرفت است. اسلام یعنی استقلال، آزادی، عدالت و برابری. پس از اجرای ارزش‌ها، تأکید کردن بر جلوه‌های اسلام و شعارهای آن با توجه به اینکه محتوا و مضامین حقیقی مهم‌تر از ظاهر است».
‏almodarresi.com/fa/3221

🔹کانال تلگرام
‏t.me/almodarresi_fa
🔹صفحه اینستاگرام
‏instagram.com/almodarresi_fa

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =