کتاب «طواف عشق» به منظور احیای سنت مقتل‌خوانی و دستیابی هرچه سریع‌تر شیفتگان امام حسین (ع) به منابع اصلی نوشته شده است.
به نقل از نوپیام ، کتاب «طواف عشق»، به قلم محمدحسین رجبی دوانی همزمان با ایام سوگواری بر سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، منتشر شد. این اثر که گزیده و بازنویسی لهوف سیدبن طاووس است، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در دسترس علاقه‌مندان به ادب آیینی و سنت مقتل‌خوانی قرار گرفته است.

کتاب «طواف عشق» به منظور احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی و برای دستیابی هرچه سریع‌تر و مناسب‌تر شیفتگان حضرت سیدالشهدا(ع) به منابع اصلی نوشته شده است. مطالب اصلی بازنویسی، و مطالب کم ارتباط و اشعار عربی و روایات ضعیف حذف شده است. در این اثر ابتدا درباره لهوف و سید بن طاووس مطالبی بیان شده و در ادامه طی سه فصل: «از ولادت تا قیام»، «در وصف جنگ در کربلا و حوادث آن» و «در حوادث پس از شهادت امام حسین (علیه السلام)» درباره قیام امام حسین (علیه السلام) از مقاتل معتبر آورده شده است.

محبت و عشق ایرانیان به امام حسین(ع) و مظلومیت و شهادت جانگدازش از دیرباز در تاریخ خودنمایی می‌کند. از برپایی نخستین آیین‌های رسمی عزاداری اباعبدالله در قالب دسته‌های سینه‌زنی در حکومت ایرانی آل بویه- هزار و صد و اندی سال پیش- و نگاشتن کتاب‌هایی در مقتل آن حضرت به دست ایرانیانی حتی غیر شیعه گرفته تا رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران از عصر صفویه و هویت یافتن کشور مستقل ایران با مذهب شیعه و سرانجام انقلاب عظیم اسلامی ایران با الگو گرفتن از قیام و شهادت حضرت امام حسین(ع) و استقرار نظام جمهوری اسلامی و خلق حماسه‌های شگفت‌انگیز رزمندگان اسلام با یاد سیدالشهدا(ع) در دفاع مقدس، همه و همه نشان از عمق ارادت و علاقه ایرانیان به ذات مقدس امام حسین(ع) دارد. در این میان سنت مقتل‌خوانی که در گذشته در میان مردم رواج داشت، پس از استقرار حکومت پهلوی و مبارزه این خاندان با اجرای مناسک و آیین‌های دینی و مذهبی، کم‌کم در میان عامه مردم از رونق افتاد. کتاب «طواف عشق» که تلخیصی است از یکی از مشهورترین آثار نوشته شده در قالب مقتل، می‌تواند کمک مؤثری باشد در پیوند مجدد میان مخاطبان با این دست از آثار.

«لهوف» که از مقاتل مشهور در میان شیعیان است، به قلم سیدبن طاووس نوشته شده است. نویسنده، کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین(ع) و به صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است. همچنین مؤلف با هدف بیان مختصرِ واقعه عاشورا، احادیث را طوری کنار هم چیده که یک جریان منسجم را تشکیل دهد و از ذکر روایات تکراری و روایات متفرق اجتناب کرده تا خواننده کتاب را بیشتر در جریان رویدادی تاریخی قرار دهد و نه نقل روایات.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =